Menggunakan Omega Fatty Acids sebagai Pemakanan Tambahan

Dalam tubuh, asid lemak berfungsi sebagai tenaga untuk otot, jantung dan organ lain. Asid lemak juga boleh digunakan sebagai rizab tenaga. Terdapat pelbagai jenis asid lemak. Salah satunya ialah asid lemak omega 3.


Asid lemak Omega 3 adalah jenis asid lemak yang penting dan diperlukan oleh badan untuk metabolisme. Sayangnya asid lemak ini tidak dihasilkan oleh badan sehingga kita perlu mendapatkannya dari makanan. Di samping asid lemak omega 3, terdapat juga asid lemak omega 6 dan asid lemak omega 9. Ketiga-tiga asid lemak ini mempunyai fungsi yang berbeza tetapi sama pentingnya.

Sumber Asli Omega Fatty Acids

Sumber makanan asid lemak omega berbeza, bergantung pada jenisnya. Omega 3 asid lemak terutamanya terdapat dalam pelbagai jenis minyak, seperti minyak ikan, minyak sayuran, minyak canola dan minyak biji rami. Selain itu, asid omega 3 juga boleh didapati dalam pelbagai jenis ikan seperti sardin, salmon, ikan keli dan tuna. Terdapat juga jenis makanan seperti udang, kerang dan bayam yang mengandungi asid lemak omega 3.

Sementara itu, asid lemak omega 6 boleh didapati dalam kacang soya, minyak bunga matahari, minyak kelapa sawit, minyak biji kapas dan agung.

Terakhir adalah asid lemak omega 9. Asid lemak ini terkandung dalam minyak zaitun dan minyak haiwan. Asid lemak omega 9 ini dilihat sebagai yang paling penting berbanding dengan dua jenis asid lemak omega.

Mengiktiraf Fungsi Asid Lemak Omega

Setiap asid lemak omega mempunyai fungsi yang berbeza. Secara keseluruhan, fungsi asid lemak omega 3 adalah untuk memainkan peranan dalam menyokong kesihatan jantung, otak, dan metabolisme. Walau bagaimanapun, omega 3 asid lemak dibahagikan kepada tiga jenis, dan masing-masing mempunyai fungsi penting untuk badan, iaitu:

  1. Asid Docosahexaenoic (DHA), memainkan peranan dalam perkembangan otak dan menjadikan fungsi otak secara normal.
  2. Eicosapentaenoic acid (EPA), kesannya kepada badan adalah untuk membantu mengurangkan keradangan dan mengurangkan kemurungan.
  3. Asid alfa-linolenik (ALA), digunakan sebagai tenaga. ALA juga boleh ditukar kepada DHA atau EPA.

Sementara itu, asid lemak omega 6 berfungsi sebagai sumber tenaga dan membantu merawat gejala kronik. Asid lemak ini memainkan peranan dalam meningkatkan sistem imun selagi ia dimakan dalam jumlah yang betul. Jika anda mengambil terlalu banyak, ia akan menyebabkan keradangan atau keradangan.

Selain omega 3 dan omega 6 asid lemak, terdapat juga asid lemak omega 9. Berbanding dengan dua asid lemak omega lain, asid lemak omega 9 dianggap paling tidak penting dan boleh dihasilkan oleh badan. Walau bagaimanapun, pesakit diabetes yang mengambil asid lemak omega 9 secara berkala dapat mengurangkan kadar trigliserida sebanyak 19 peratus dan tahap kolesterol sebanyak 22 peratus.

Kelebihan Mengambil Asid Lemak Omega

Banyak faedah memakan asid lemak omega, terutama untuk kesihatan. Telah diketahui bahawa asid lemak omega-3 dapat mencegah beberapa masalah kesehatan, seperti demensia atau penurunan fungsi otak pada orang tua (orang tua). Omega 3 asid lemak akan membantu meningkatkan daya ingatan orang tua.

Bagi bayi, terdapat sekurang-kurangnya dua manfaat asid lemak omega 3, yang membantu mengurangkan gejala asma dan membantu perkembangan otak pada bayi.

Masih terdapat banyak kelebihan untuk memakan asid lemak omega 3 yang boleh membantu mengatasi masalah kesihatan atau membantu proses penyembuhan, seperti:

  1. Membantu mengurangkan lilitan pinggang dan mengekalkan berat badan.
  2. Mengurangkan risiko penyakit kronik kerana ia adalah anti-radang.
  3. Mengurangkan jumlah lemak hati.
  4. Meningkatkan ketumpatan tulang.
  5. Menyuburkan hati dengan meningkatkan HDL atau kolesterol yang baik, dengan itu mengurangkan pembentukan plak di arteri, tekanan darah, dan trigliserida.
  6. Mengurangkan gejala skizofrenia, gangguan bipolar, dan kemurungan.

Satu jenis asid lemak omega 6, asid gamma-linolenic (GLA), mungkin mengurangkan gejala rheumatoid arthritis. Di samping itu, kajian menunjukkan bahawa penggunaan GLA dapat meningkatkan keberkesanan dalam rawatan kanser payudara.

Asid lemak omega-6 dalam bentuk lain, iaitu asid linoleik (CLA) yang konjugat yang diketahui dapat mengurangkan jisim lemak badan secara berkesan dalam satu kajian.

Sementara itu, menurut satu kajian, pengambilan asid lemak omega-9 dapat mengurangkan keradangan dan meningkatkan kepekaan terhadap insulin.

Simpanlah Lihat Dos Tambahan

Walaupun ia dianggap banyak faedah, tetapi penggunaan suplemen asid lemak omega, tidak melebih-lebihkannya. Jumlah yang disyorkan penggunaan asid lemak omega 6 tidak melebihi 4 kali ganda jumlah asid lemak omega 3.

Sesetengah risiko kesihatan akibat pengambilan suplemen yang berlebihan termasuk membuat bau badan hanyut, meningkatkan tahap kolesterol jahat (LDL) dan meningkatkan risiko pendarahan. Bagi mereka yang mempunyai prosedur pemindahan jantung, adalah mungkin untuk menjejaskan kadar denyutan jantung. Untuk itu penggunaan suplemen mesti selalu melalui saranan doktor.

Selain dalam bentuk suplemen, asid lemak omega yang berasal dari beberapa jenis ikan juga perlu disedari, kerana mereka mempunyai risiko keracunan merkuri.

Untuk mendapatkan manfaat kesihatan, jangan lupa untuk memasukkan makanan yang mengandungi asid lemak omega dalam menu harian anda. Perhatikan label pembungkusan dan dos yang disyorkan. Sekiranya anda mempunyai keadaan kesihatan yang istimewa, rujuk doktor sebelum mengambil makanan tambahan ini.