Bagaimana Meningkatkan Memori dan Konsentrasi

Dari masa ke masa, fungsi otak akan berkurangan disebabkan oleh proses penuaan dan kesan buruknya keadaan kesihatan. Oleh itu, ketahui bagaimana untuk meningkatkan ingatan berikut, supaya kemampuan otak anda tetap optimum.


Sulit untuk mengingati sesuatu atau murni, berkait rapat dengan penuaan. Kadang-kadang, mungkin anda hanya boleh melupakan nama seseorang, kemudian ingat kemudian. Atau, anda terlupa untuk meletakkan objek yang biasanya dipakai seperti gelas. Sekiranya anda sering mengalaminya, lihat semakan cara untuk meningkatkan ingatan di bawah.

Mengekalkan Memori dengan Gaya Hidup Sihat

Salah satu petua yang kuat sebagai cara untuk meningkatkan ingatan adalah menjalani gaya hidup yang sihat. Inilah beberapa tabiat yang baik untuk melakukannya supaya ingatan dapat dikekalkan. Antaranya:

Beri perhatian kepada pengambilan nutrisi anda
Otak tentu memerlukan pengambilan makanan yang baik supaya keupayaannya dikekalkan. Makan makanan seperti sayuran hijau, ikan yang mengandungi asid lemak omega-3, teh hijau, dan kacang, dan makanan yang mengandungi vitamin untuk otak supaya fungsi otak lebih terjaga. Di samping itu, mengurangkan atau menghadkan minuman beralkohol. Penyelidikan menunjukkan bahawa tabiat mengambil jumlah minuman beralkohol yang berlebihan boleh menjejaskan fungsi kognitif (proses pemikiran) dan ingatan.

Masa untuk bersenam

Latihan tetap juga dianggap sebagai cara untuk mengekalkan ingatan yang berkesan. Latihan yang kerap dapat meningkatkan peredaran darah dalam tubuh, meningkatkan pembekalan darah ke otak, menggalakkan perkembangan sel-sel saraf baru, mengurangkan ketahanan insulin, mengurangkan keradangan, dan merangsang pembebasan bahan biokimia yang mempengaruhi kesihatan otak. Sekurang-kurangnya anda dinasihatkan untuk melakukan sukan, seperti berjalan kaki, selama 45 minit tiga kali seminggu.

Latihan otak

Otak juga perlu dilatih supaya keupayaannya dikekalkan. Kata pepatah itu, "semakin tajam, lebih tajam pisau". Ini juga terpakai kepada otak. Beberapa cara untuk melakukan latihan otak adalah dengan mengisi kata-kata silang, bermain teka-teki, membaca dengan tekun, bermain catur, menguji kenangan dengan menghafal imej, belajar memainkan instrumen, dan permainan strategi lain.

Mengurus aktiviti anda

Sering kali seseorang terlupa perkara yang dia letakkan kerana ia diletakkan di mana-mana tempat. Ingat berapa kali anda perlu membeli pensil, pen, atau alat tulis lain kerana anda secara tidak sengaja meletakkannya. Untuk itu, cuba hidup membasuh bermula dari perkara-perkara remeh, seperti meletakkan perkara di tempat, menulis agenda harian, dan membuang benda-benda yang tidak digunakan. Ini akan menjadikan otak anda lebih tertumpu supaya ingatan dikekalkan.
Juga memaksimumkan penggunaan alat, kalendar dan penggera, untuk membantu mengingati rutin harian anda. Oleh itu, aktiviti-aktiviti yang semakin banyak membantu, menetapkan jadual harian untuk tetap sama sehingga otak mudah diingat.

Dapatkan rehat yang cukup

Tidur memainkan peranan penting dalam mengekalkan fokus dan keupayaan untuk diingat. Semasa tidur, ingatan seseorang akan menyusun semula maklumat dari perkara-perkara yang telah berlaku. Rehat yang cukup akan menjadikan badan sesuai, juga mengelakkan tekanan. Biasanya orang dewasa memerlukan waktu sekitar 7-9 jam untuk tidur. Di samping itu, kualiti dan tidur yang cukup dapat membantu ingatan untuk mempelajari sesuatu yang baru, anda tahu.

Bersosial aktif
Jangan memecahkan hubungan dengan orang di sekeliling anda. Berjuang dengan rakan, kawan, dan orang tersayang adalah salah satu cara untuk meningkatkan memori yang berkesan. Berkumpul dengan mereka membolehkan anda bebas daripada tekanan dan kemurungan. Kedua-dua keadaan sangat berkaitan dengan sebab kehilangan ingatan.

Jaga diri sendiri

Sekiranya anda mengalami kemurungan atau penyakit kronik yang lain, seperti gangguan buah pinggang dan tiroid, ikuti langkah nasihat dan rawatan dari doktor anda. Sekiranya anda boleh, teruskan menjaga keperluan anda sendiri. Kaedah ini akan memastikan otak anda berfungsi untuk mengingati perkara yang anda perlukan.

Gunakan ubat dengan betul mengikut arahan doktor

Mintalah arahan yang jelas tentang ubat-ubatan yang anda ambil. Ingat, sesetengah penggunaan dadah boleh memberi impak kepada memori otak anda.

Bagaimana Meningkatkan Kepekatan

Di samping memori, kepekatan juga sangat penting. Sudah tentu anda tidak mahu membuat kesilapan semasa bekerja atau melakukan perkara-perkara penting kerana kurang tumpuan, bukan?

Berikut adalah beberapa cara untuk meningkatkan kepekatan anda, iaitu:

  1. Perhatikan semua maklumat dan perkara yang anda lakukan. Anda tidak boleh menumpukan pada melakukan sesuatu, jika anda tidak memberi perhatian dan mendengar apa yang diberikan kepada anda.
  2. Mengutamakan tugas atau perkara prioriti, dan lakukan satu tugas pada satu masa. Ini dapat membantu kepekatan anda tidak terganggu.
  3. Buat nota mengenai perkara-perkara penting yang perlu anda lakukan. Nota ini boleh menjadi peringatan anda.
  4. Matikan telefon bimbit anda supaya tidak mengganggu konsentrasi semasa bekerja atau belajar.
  5. Rehatkan minda anda seketika selepas beberapa waktu bekerja, untuk meningkatkan kepekatan anda.
  6. Memohon kaedah di atas sebagai sebahagian daripada tabiat harian, untuk meningkatkan daya ingatan dan kepekatan anda. Walau bagaimanapun, jika ingatan dan kepekatan anda tidak bertambah baik, atau berkurang secara dramatik, berunding dengan doktor dengan segera.