Ini adalah Kepentingan Mengonsumsi Oat Setiap Hari

Jika anda bosan dengan sarapan pagi dengan roti, nasi goreng, bubur, atau telur rebus, mungkin anda boleh mencuba oat. Di samping lazat, oat juga mengandungi pelbagai manfaat kesihatan untuk badan, seperti menjaga berat badan, menjaga kadar gula darah stabil, dan mengurangkan risiko penyakit jantung.

Aktiviti padat boleh menyebabkan anda tidak bersuap. Malah, sarapan sangat penting untuk menambah tenaga setelah tidur sepanjang malam di perut kosong, jadi anda boleh lebih fokus dan tidak kelaparan.


Walau bagaimanapun, memilih menu sarapan tidak boleh sewenang-wenangnya. Bukan sahaja boleh mengisi, sarapan juga mesti mengandungi nutrisi yang baik. Salah satu makanan yang sesuai untuk dijadikan menu sarapan adalah gandum. Biji-bijian ini mengandungi kalori yang rendah, tetapi kaya dengan serat dan protein.

Sebab-sebab Oat Baik Dipenuhi Setiap Hari

Bijian yang mempunyai nama Latin Avena sativa mengandungi pelbagai nutrien yang baik untuk tubuh, termasuk vitamin B1, B3, B5, dan B6, folat, fosforus, magnesium, besi, zink, kalsium, kalium, mangan, protein, dan karbohidrat kompleks.

Sebenarnya, oat tidak hanya baik untuk sarapan pagi, tetapi juga baik untuk makan tengahari atau makan malam. Di samping itu, gandum juga baik untuk digunakan setiap hari. Berikut adalah sebab-sebabnya:

  1. Oat juga mengandungi serat unik yang dipanggil beta-glucan. Serat ini dapat merangsang sistem imun, mengurangkan kolesterol jahat, melancarkan pergerakan usus dan mencegah sembelit, dan meningkatkan pertumbuhan bakteria baik dalam saluran pencernaan.
  2. Menurut satu kajian, makan makanan kaya serat, seperti oat, boleh membantu mengekalkan berat badan. Hal ini mungkin kerana kandungan serat dan protein dari oat akan dicerna dengan lebih perlahan, sehingga membuat tubuh merasa kenyang lebih lama.
  3. Kandungan antioksidan oat dipercayai mengurangkan tekanan darah dengan meningkatkan pengeluaran oksida nitrat. Bahan ini dapat membantu melebarkan saluran darah, jadi tekanan darah berkurang dan aliran darah menjadi halus.
  4. Walaupun ia mengandungi karbohidrat, oat baik untuk dimakan oleh pesakit kencing manis. Biji-bijian ini mempunyai indeks glisemik rendah, jadi mereka dapat mengekalkan paras gula darah stabil.

Walaupun secara semulajadi bebas gluten, oat kadang-kadang boleh terdedah kepada gluten apabila dituai atau diproses dengan alat yang sebelum ini digunakan untuk memproses bijirin lain yang mengandungi protein ini. Sekiranya anda mempunyai penyakit seliak atau alah kepada gluten, pilihlah produk oat yang telah disahkan bebas gluten.

Setelah mengetahui pelbagai manfaat oat untuk kesihatan badan, anda boleh mula mempertimbangkan oat sebagai menu harian dan menu makanan anda. Oat boleh diproses menjadi bubur oat dengan menambah air panas, susu, dan buah-buahan, seperti pisang atau epal. Di samping itu, anda juga boleh menambah yogurt, madu, dan kacang, seperti badam dan kacang.