Cara Menghentikan Kebiasaan Makan Berlebih

Kebiasaan makan berlebihan boleh menyebabkan obesiti, yang seterusnya mengundang pelbagai masalah kesihatan, seperti diabetes, hipertensi, kolesterol tinggi, dan juga penyakit jantung. Untuk mengelakkan ini, anda perlu menghentikan kebiasaan buruk ini.

Seseorang boleh dikatakan mempunyai gangguan makan berlebihan jika dia mempunyai keinginan untuk makan yang sukar dikawal, sehingga ia sering menggunakan lebih banyak makanan daripada kebutuhan tubuh.


Faktor-faktor yang menyebabkan Kebiasaan Makan Berlebihan

Tubuh mempunyai penggera semula jadi yang mengatur selera makan, seperti bayi yang hanya makan ketika lapar dan berhenti ketika mereka merasa kenyang. Tetapi apabila kita dewasa dan menjadi akrab dengan pelbagai godaan makanan, kita cenderung untuk mengabaikan penggera dan mula makan terlalu banyak.

Terdapat beberapa faktor yang boleh membuat anda makan terlalu banyak, termasuk:

Masalah emosi

Ini berlaku apabila anda makan untuk menghilangkan kebosanan, kemarahan, kebimbangan, kesepian, keletihan, ketegangan, atau tekanan. Dalam kes-kes tertentu, makan berlebihan juga boleh menjadi tanda gangguan mental, seperti gangguan bipolar atau kemurungan.

Situasi sosial

Berlebihan boleh berlaku apabila di sekeliling orang yang sedang makan. Anda menjadi ketagihan untuk makan bersama mereka, walaupun anda sudah makan sebelum ini.

Satu lagi contoh adalah anda secara tidak sengaja meluluskan kedai roti dan akhirnya berminat untuk membeli, walaupun anda masih merasa kenyang.

Syarat fizikal tertentu

Berlebihan juga boleh dicetuskan oleh beberapa faktor keadaan fizikal, seperti kelaparan dari melangkau sarapan pagi, sehingga anda ingin makan banyak pada siang hari. Di samping itu, sering berasa lapar dan makan lebih banyak juga boleh disebabkan oleh penyakit tertentu, seperti diabetes dan hyperthyroidism.

Bagaimana Menghentikan Kebiasaan Berlebihan

Terdapat empat strategi yang boleh anda lakukan untuk menghentikan kebiasaan makan berlebihan, iaitu:

1. Mengalihkan keinginan untuk makan

Minum segelas air dan tunda makan selama 10 minit. Secara beransur-ansur menambah masa untuk menangguhkan makan hingga 15 minit, kemudian 20 minit, dan sebagainya. Semasa penangguhan makan, anda boleh berjalan kaki, membaca, bercakap, melakukan senaman pernafasan, atau melakukan aktiviti lain yang boleh mengalihkan keinginan untuk makan.

2. Hadkan gula dan garam anda

Makan makanan yang mengandungi banyak gula dan garam boleh menyebabkan anda makan terlalu banyak. Oleh itu, anda digalakkan untuk menghadkan pengambilan oleh:

  1. Gantikan minuman manis dengan air atau teh segar.
  2. Pilih makanan ringan manis yang rendah kalori. Daripada makan coklat atau gula-gula, anda boleh memilih buah segar.
  3. Gantikan snek yang sihat, seperti cip atau jagung pop, dengan makanan ringan berasaskan bijirin atau kacang. Untuk snek kacang, anda boleh memilih yang tanpa garam.
  4. Elakkan makan makanan ringan secara langsung dari pembungkusan. Cuba letakkan makanan ringan dalam mangkuk atau plat kecil. Dengan cara itu, anda boleh mengehadkan bahagian.

3. Guna tabiat makan yang betul

Satu lagi cara untuk menghentikan makan berlebihan adalah mengamalkan diet yang betul dan teknik pemakanan, sebagai contoh:

  1. Makan pada masa, bukan ketika anda sedang kelaparan.
  2. Makan perlahan-lahan. Ambil makanan dalam kepingan kecil dan mengunyah terburu-buru.
  3. Nikmati makanan secara optimum. Jangan makan semasa bekerja, menonton televisyen, atau bermain alat kerana anda mungkin tidak menyedari bahawa anda telah makan terlalu banyak.
  4. Makan makanan yang tinggi dalam protein, lemak sihat dan serat. Kandungan ini dapat menjadikan anda lebih lama.

4. Mengatasi tekanan

Melakukan pelbagai aktiviti yang boleh mengurangkan tekanan anda, seperti senaman ringan, berkebun, mendengar muzik, melancong dengan rakan atau keluarga, mengamalkan teknik relaksasi atau meditasi.

Menghentikan kebiasaan makan berlebihan atau makan berlebihan tidak semudah yang dibayangkan. Ia mengambil masa dan tekad untuk mencapai matlamat itu.

Jika sukar untuk mengawal keinginan untuk makan atau jika kelaparan dan tabiat makan berlebihan disebabkan oleh penyakit tertentu, maka anda harus berjumpa dengan doktor untuk mendapatkan rawatan yang tepat.