Pelbagai Manfaat Biji Lychee untuk Kesihatan

Di sebalik rasa manis, terdapat pelbagai manfaat kesihatan lychees yang akan dilepaskan. Manfaat ini berkat kandungan pelbagai vitamin dan mineral penting dalam lychees.


Beberapa bahan dalam lychees, seperti vitamin C, polifenol, flavonoid, tembaga, dan kalium, mempunyai banyak manfaat kesihatan. Salah satunya adalah untuk meningkatkan imuniti atau ketahanan. Di samping itu, lychees juga dipercayai mampu menghalang pelbagai penyakit.

Faedah Kesihatan Lychee Fruit

Berikut adalah pelbagai faedah buah lychee untuk kesihatan yang menarik untuk diketahui:

1. Meningkatkan imuniti badan

Lychees mengandungi vitamin C yang agak tinggi. Memanfaatkan satu lychee dapat memenuhi 9% kebutuhan vitamin C harian anda. Vitamin C dipercayai meningkatkan sistem imun. Itulah sebabnya, makan buah ini secara teratur dapat menguatkan rintangan tubuh anda.

2. Sihat hati

Lychee kaya dengan polifenol yang boleh meningkatkan kesihatan jantung. Di samping itu, kandungan flavonoid, tembaga, dan kalium di dalamnya juga baik untuk kesihatan jantung.

3. Mencegah kanser

Manfaat seterusnya adalah mencegah kanser. Ini dipercayai kerana buah lychee mengandungi flavonoid yang agak tinggi. Penyelidikan menunjukkan bahawa makan makanan yang mengandungi flavonoid secara teratur, selain dapat mengekalkan kesihatan jantung, juga dapat mengurangkan risiko kanser.

4. Meningkatkan ketumpatan tulang

Selain baik untuk kesihatan jantung, kandungan kalium dalam lychees juga bermanfaat dalam mengekalkan otot dan saraf yang sihat. Makan makanan yang mengandungi kalium, seperti lychees, juga dipercayai dapat meningkatkan kepadatan tulang.

5. Mengatasi sembelit

Makan lychees boleh mencegah dan merawat sembelit. Ini kerana, kandungan serat ini dapat membantu meningkatkan pergerakan usus dan melembutkan najis agar lebih mudah dikeluarkan.

6. Membantu menurunkan berat badan

Satu lagi manfaat buah ini ialah ia membantu anda mengurangkan berat badan. Penyelidikan menunjukkan bahawa kandungan polifenol dalam ekstrak lychee dapat mengurangkan berat badan dan mengurangkan lemak dalam perut.

Walaupun lychees mempunyai pelbagai manfaat kesihatan, mereka tidak boleh memakannya secara berlebihan. Teruskan memakan makanan dengan pemakanan seimbang dan mengamalkan gaya hidup yang sihat. Jika perlu, berjumpa dengan doktor anda untuk mengetahui jenis makanan yang sesuai untuk keperluan dan keperluan anda.