Cara Mengurangkan Mata Minus dengan Operasi

Terdapat banyak maklumat yang beredar di dalam masyarakat tentang bagaimana mengurangkan mata minus. Walau bagaimanapun, tidak semua kaedah yang dipercayai oleh orang awam terbukti berkesan secara saintifik. Jadi apa yang terbukti cara yang selamat dan berkesan untuk menangani mata minus atau kurang dilihat? Mari lihat jawapan dalam artikel berikut.

Mata minus atau pandangan dekat adalah gangguan penglihatan yang membolehkan penghidap melihat objek yang dekat dengan jelas, tetapi objek jauh kelihatan kabur.


Mata minus, juga dikenali sebagai miopia, berlaku kerana saiz bola mata terlalu panjang atau kornea terlalu melengkung, jadi cahaya dari objek yang memasuki mata tidak terfokus pada retina. Akibatnya, penglihatan jauh menjadi kabur.

Belum diketahui dengan pasti apa yang menyebabkan perubahan dalam struktur mata yang menyebabkan mata minus. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa faktor yang boleh meningkatkan risiko seseorang mempunyai tolak mata, iaitu:

  1. Faktor genetik atau mempunyai ibu bapa atau adik-beradik yang mempunyai mata minus.
  2. Kebiasaan membaca atau melihat skrin alat terlalu panjang.
  3. Jarang melakukan aktiviti di luar rumah.
  4. Lahir secara beransur-ansur, menyebabkan gangguan mata dipanggil retinopati prematur (ROP).

Mitos dan Fakta Pengendalian Mata Minus

Ramai orang percaya bahawa makanan tertentu boleh meningkatkan penglihatan atau merawat khalayak ramai. Beets, aloe vera, dan wortel adalah contoh makanan yang dipercayai memiliki manfaat ini.

Walaupun makanan ini mengandungi nutrien yang bermanfaat untuk kesihatan mata, sebenarnya tidak ada penyelidikan yang dapat membuktikan bahawa makan makanan tertentu dapat memperbaiki mata minus.

Bukan sahaja makanan, cara lain yang juga dipercayai berkesan dalam mengurangkan tolak mata adalah mengeluarkan cermin mata. Ramai orang percaya bahawa memakai cermin sebenarnya menjadikan myopic jauh lebih teruk. Apabila sebenarnya, ia hanya mitos. Orang yang mempunyai pandangan dekat sebenarnya perlu menggunakan alat, salah satunya ialah gelas, untuk meningkatkan penglihatan mereka.

Mengeringkan mata pada waktu pagi, latihan mata, dan melekat daun sirih juga dianggap mampu membetulkan tolak mata. Seperti kedua-dua kaedah yang diterangkan sebelum ini, kaedah ini juga tidak terbukti secara saintifik dan manfaat rawatan mata tidak diketahui.

Bagaimana Mengurangkan Minus Mata yang Disyorkan

Ada beberapa cara yang boleh digunakan untuk mengurangkan mata minus. Tetapi sebelum itu, anda perlu melihat diri anda terlebih dahulu kepada pakar mata supaya doktor dapat melakukan pemeriksaan mata dan menentukan berapa banyak tolak berat mata yang anda alami.

Selepas itu, doktor boleh mencadangkan langkah rawatan minus yang sesuai. Secara amnya, terdapat dua cara anda boleh berurusan dengan minus mata, iaitu:

Pakai gelas dan kanta lekap

Penggunaan cermin mata adalah kaedah yang paling selamat untuk memperbaiki penglihatan pada orang yang mempunyai pandangan dekat. Lensa khas dalam gelas minus berfungsi dengan mengarahkan tumpuan cahaya tepat pada retina, supaya visi akan lebih jelas.

Selain cermin mata, jarak dekat juga boleh diperbaiki dengan kanta lekap yang berfungsi dengan cara yang sama dengan cermin mata. Hanya itu, kerana cara memakainya dilampirkan terus ke mata, penggunaan kanta lekap mesti dilakukan dengan berhati-hati dan sentiasa memastikan kebersihan.

Jika tidak digunakan dan dirawat dengan betul, pengguna kanta sentuh berisiko tinggi mengalami jangkitan mata yang sebenarnya boleh memburukkan keadaan atau bahkan menyebabkan kerosakan visual yang lebih teruk.

Selain dapat meningkatkan penglihatan, kedua-dua cermin mata dan kanta sentuh untuk mata minus juga berfungsi untuk mengelakkan mata yang kurang berat daripada mengalami.

Operasi

Apabila kanta sentuh atau kacamata tidak mencukupi untuk membantu atau jika tolakan di mata sangat tinggi, pembedahan boleh menjadi pilihan untuk mengurangkan tolak mata. Prosedur ini bertujuan untuk membentuk semula gerbang di kornea mata yang bermasalah.

Walau bagaimanapun, ia tidak menolak penggunaan cermin mata atau kanta lekap yang diperlukan walaupun selepas pembedahan.

Salah satu jenis pembedahan yang paling biasa untuk mengurangkan tolak mata adalah LASIK (dibantu laser di situ keratomileusis). Dalam prosedur ini, doktor akan mula membuat percikan kecil pada kornea pesakit. Kemudian lapisan nipis di tengah kornea akan dikeluarkan menggunakan laser, supaya kornea akan kembali normal dan penglihatan akan bertambah baik.

Walaupun pembedahan LASIK pada umumnya adalah kesan sampingan yang minimum, tetapi kemungkinan komplikasi kekal. Beberapa komplikasi yang boleh berlaku termasuk:
  1. Mata kering.
  2. Penglihatan kabur atau kabut.
  3. Kecederaan kornea.
  4. Jangkitan mata.
  5. Kalangan kelihatan atau mudah menyala ketika melihat cahaya.
  6. Pemandangannya terganggu pada waktu malam.
  7. Kehilangan penglihatan atau buta. Walau bagaimanapun, komplikasi ini sangat jarang berlaku.
Untuk menentukan bagaimana untuk mengurangkan mata tolak selaras dengan keadaan mata dan keterukan keserupaan yang mendalam, pesakit perlu terlebih dahulu merujuk kepada pakar oftalmologi.

Di samping memeriksa keadaan mata dengan teliti dan menentukan rawatan yang sesuai, doktor juga akan menjelaskan usaha yang perlu dibuat untuk mengekalkan kesihatan mata dan mencegah mata menjadi lebih teruk.