7 Makanan Menurunkan Gula Darah

Makan makanan menurunkan gula darah adalah satu cara untuk mengekalkan paras gula darah diabetik stabil. Makanan ini mempunyai cara yang berbeza untuk mengendalikan gula darah, mulai dari melambatkan pengeluaran karbohidrat untuk meningkatkan kepekaan insulin.

Diabetes adalah penyakit di mana paras gula darah melebihi had biasa kerana badan tidak menghasilkan insulin yang mencukupi, atau ketika tubuh tidak dapat menggunakan insulin secara efektif (rintangan insulin).


Sekiranya anda menghidap diabetes, tahap gula dalam darah akan menjadi lebih sukar untuk dijaga. Terutama jika pesakit diabetes mempunyai tabiat memakan makanan yang tinggi karbohidrat atau makanan manis.

Sekarang, untuk pesakit kencing manis untuk kekal sihat, tahap gula darah mesti dikekalkan. Satu cara adalah untuk mengawal pengambilan makanan harian dan mengambil makanan menurunkan gula darah.

Ini adalah makanan menurunkan gula darah

Untuk mengawal paras gula darah, penderita diabetes perlu memakan makanan berkhasiat yang seimbang yang terdiri daripada karbohidrat, lemak sihat, protein, dan terdapat beberapa jenis makanan yang baik untuk membantu menurunkan gula darah.

7 Makanan Menurubkan Gula Darah :

1. Kacang

Kacang, seperti badam atau badam, boleh membantu mengawal dan mengurangkan kenaikan gula darah. Ini mungkin disebabkan oleh pelbagai kandungan nutrien dalam kacang dan indeks glisemik rendah dalam makanan menurunkan gula darah ini.

Satu kajian mendapati bahawa orang yang memakan kira-kira 30 gram badam atau kacang lain sehari mempunyai tahap glukosa yang lebih rendah dan stabil.

2. Tomato

Tomat mengandungi anthocyanin dan lycopene yang dikelaskan sebagai antioksidan. Bahan-bahan yang terdapat dalam tomato dikatakan mempunyai kesan yang serupa dengan ubat antidiabetic Acarbose yang boleh melambatkan dan mengurangkan pelepasan gula ke dalam darah.

Kajian haiwan di makmal juga menunjukkan bahawa lycopene, yang banyak dalam buah-buahan dan sayur-sayuran, seperti tomato, dapat meningkatkan prestasi insulin, sehingga kadar gula darah dapat menurun.

3. Alpukat

Alpukat boleh menjadi pilihan makanan menurunkan gula darah. Berdasarkan kajian, alpukat dapat mengurangkan risiko kencing manis berkat kandungan lemak dan mineral yang sihat di dalamnya. Nutrien ini berfungsi dengan meningkatkan sensitiviti badan kepada insulin, supaya kadar gula darah lebih mudah berkurang.

4. Ceri

Selain tomato, ceri juga kaya dengan anthocyanin yang boleh mempengaruhi kepekaan badan terhadap insulin. Jika kepekaan badan terhadap insulin berkurangan, hormon tidak boleh berfungsi dengan baik dalam mengawal gula darah.
Oleh itu, memakan makanan yang mengandung antosianin kerap dapat meningkatkan kepekaan tubuh terhadap insulin.

5. Makanan protein tinggi

Satu jenis makanan yang menurunkan gula darah adalah makanan protein tinggi, seperti telur, ikan, dan kacang. Telur dan ikan juga mengandungi lemak omega-3 yang boleh mengurangkan keradangan dan membantu mengekalkan paras gula darah yang stabil. Jenis makanan ini bukan sahaja baik untuk diabetes, tetapi juga boleh mencegah penyakit jantung.

6. Cuka cider epal

Untuk mengurangkan paras gula darah, anda boleh mengambil satu sudu cuka apel yang dicampur dengan segelas air. Cuka Apple, yang mengandungi banyak antioksidan, dianggap mengurangkan paras gula dalam badan, tetapi ia tidak jelas bagaimana ia berfungsi dan kesannya secara langsung terhadap merawat diabetes.

7. Fenugreek

Biji Fenugreek yang juga dikenali sebagai kelabat atau hulbah kaya dengan serat larut. Serat larut membantu mengurangkan gula darah dengan melambatkan penghadaman dan penyerapan karbohidrat, supaya kadar gula dalam darah tidak meningkat secara dramatik.
Herba ini juga boleh meningkatkan keberkesanan insulin, supaya sel-sel badan dapat menggunakan glukosa lebih baik. Hasilnya, paras gula darah akan lebih mudah turun.

Makanan menurunkan gula darah di atas boleh dicuba, tetapi anda dinasihatkan untuk tidak melampaui batas. Penggunaan makanan menurunkan gula darah juga perlu dihadkan sekiranya anda mengambil ubat diabetes. Ini adalah untuk mengelakkan hipoglikemia atau paras gula dalam darah yang terlalu rendah.

Perlu diingat bahawa makanan menurunkan gula darah sahaja tidak boleh merawat diabetes dengan berkesan. Pesakit kencing manis juga perlu bersenam secara kerap, mengurangkan tekanan, dan berhenti merokok.

Sekiranya anda mengalami kesukaran mengawal paras gula darah hanya dengan melaraskan diet dan senaman anda, dapatkan nasihat doktor anda.