Jus Aloe Vera, Manfaat dan Kesan Sampingan!

Aloe vera yang diproses menjadi banyak produk kecantikan nampaknya juga boleh digunakan sebagai jus aloe vera. Selain diketahui dengan rasa yang menyegarkan, jus lidah buaya juga mempunyai manfaat kesihatan. Walau bagaimanapun, terdapat risiko kesan sampingan jus lidah buaya yang anda perlu tahu sebelum mengambilnya.


Aloe vera atau tumbuh-tumbuhan aloe vera mengandungi pelbagai nutrien yang baik untuk kesihatan. Beberapa zat yang terdapat dalam lidah buaya adalah gula, sebilangan enzim, vitamin, mineral, sterol, saponin, asid amino, asid salisilik, dan sebatian khas, seperti anthraquinon.

Pelbagai manfaat Jus Aloe Vera untuk Kesihatan

Orang yang telah menjalani diet alkali mestilah biasa dengan minuman ini. Jus lidah buaya adalah salah satu minuman yang digunakan semasa menjalani diet. Ini kerana jus ini mempunyai sifat alkali, untuk mengurangkan tahap keasidan dalam badan.

Selain daripada menjadi alkali, jus lidah buaya juga mempunyai pelbagai manfaat kesihatan kepada tubuh, iaitu:

1. Mencegah dehidrasi

Loji Aloe Vera kaya dengan air yang dapat mencegah dan mengatasi dehidrasi. Bagi anda yang kerap bersenam, jus lidah buaya boleh menjadi satu minuman yang dapat memulihkan stamina, dan dapat membantu menghilangkan asid laktik yang terkumpul selepas latihan.

2. Kulit yang sihat

Aloe vera yang mempunyai kesan penghidratan juga dipercayai mengurangkan risiko jerawat. Selain itu, lidah buaya juga mengandungi vitamin C yang merupakan antioksidan semula jadi yang boleh mengurangkan keradangan.

3. Mengatasi sembelit

Bagi anda yang mengalami sembelit, cubalah memakan jus lidah buaya. Ini kerana kandungan anthraquinones di dalamnya mempunyai kesan pencahar. Walau bagaimanapun, penggunaannya mesti sangat berhati-hati, kerana keselamatannya belum terbukti, terutama jika digunakan dalam kuantiti yang besar dan untuk jangka masa yang panjang.

4. Kawal kadar gula darah

Menurut satu kajian, jus lidah buaya dapat mengawal paras gula darah. Bagaimanapun, manfaat ini masih kontroversial, kerana terdapat kajian lain yang menunjukkan hasil yang bertentangan.

Ketahui Risiko Kesan Sampingan Jus Aloe Vera

Walaupun ia dipercayai mempunyai manfaat kesihatan, anda juga perlu mengetahui beberapa kesan sampingan jus lidah buaya, yaitu:

  1. Meningkatkan risiko keguguran.
  2. Menyebabkan kekejangan dan sakit perut, jika digunakan dalam jumlah yang berlebihan. Makan produk aloe vera yang masih mengandungi jumlah lateks yang berlebihan juga boleh menyebabkan cirit-birit, gangguan buah pinggang, gangguan elektrolit, dan gangguan fungsi hati.

Jus lidah buaya juga boleh berinteraksi dengan ubat-ubatan tertentu. Jadi jika anda mengambil ubat, tanya doktor anda jika anda boleh mengambil jus aloe vera. Alasannya, jus lidah buaya dapat meningkatkan kesan sampingan ubat-ubatan yang anda makan.

Jus lidah buaya boleh membantu mengekalkan badan yang sihat. Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai keadaan kesihatan yang istimewa, anda harus berunding dengan doktor anda sebelum membuat keputusan untuk mengambil jus aloe vera.