Bukan Hanya Enak Gula Aren juga Mengandung Nutrisi yang Bermanfaat

Mempunyai warna coklat gelap dan rasa manis tebal, gula sawit sering disamakan dengan gula aren. Malah, kedua-dua jenis gula sangat berbeza. Seperti halnya gula pasir, gula aren juga dibuat dari tebu. Manakala gula aren diperbuat daripada jus kelapa atau jus kanji.


Selain bahan-bahan dan cara mereka dibuat, perbezaan yang signifikan antara gula sawit dan gula sawit terletak pada kandungan nutrisi. Gula Jawa tidak mengandungi nutrien penting, sedangkan gula sawit mempunyai nutrisi yang bermanfaat untuk kesihatan.

Nutrien yang terdapat dalam gula sawit termasuk zink, besi, serat inulin, dan magnesium. Gula sawit juga mempunyai kalori yang lebih rendah, lemak, dan indeks glisemik daripada gula.

Walau bagaimanapun, nutrien ini hanya terdapat dalam jumlah yang kecil. Walaupun satu-satunya nutrien dalam gula aren yang mempunyai tahap tinggi adalah kalium.

Faedah Gula Kelapa Sawit

Oleh kerana ia lebih berkhasiat daripada gula biasa, gula aren dianggap mempunyai beberapa manfaat kesihatan, seperti:

1. Mengekalkan paras gula darah

Berbanding dengan jenis gula yang lain, gula aren mempunyai indeks glisemik yang rendah. Ini bermakna, apabila memakan gula sawit, kadar gula dalam darah tidak meningkat dengan cepat. Kesan ini baik untuk pesakit kencing manis yang mesti mengekalkan paras gula darahnya stabil.

Walau bagaimanapun, tidak ada kajian klinikal yang dapat memastikan gula kelapa dapat mencegah peningkatan gula darah atau mengawal kadar gula darah. Oleh itu, manfaat gula aren untuk diabetes masih perlu disiasat selanjutnya.

2. Mengawal tekanan darah tinggi

Tekanan darah tinggi atau tekanan darah tinggi adalah keadaan yang berbahaya dan sering tidak bermaya. Tanpa rawatan yang betul, tekanan darah tinggi boleh menyebabkan komplikasi yang serius, seperti strok, penyakit jantung, dan kerosakan buah pinggang.

Untuk membantu mengawal tekanan darah agar tidak meningkat, seseorang perlu menjalani gaya hidup yang sihat, mengurangkan pengambilan garam, dan makan makanan berkhasiat. Salah satu nutrien yang dapat membantu menurunkan tekanan darah adalah kalium.

Gula pasir mengandungi kalium, tetapi tidak disyorkan untuk memenuhi pengambilan kalium penuh dari gula ini. Ini kerana pengambilan gula yang terlalu tinggi juga tidak baik untuk kesihatan. Jika gula dikonsumsi lebihan, gula darah dan tekanan darah akan meningkat.

3. Mengekalkan kesihatan tulang

Potassium juga memainkan peranan dalam kesihatan tulang. Kajian menunjukkan bahawa pengambilan kalium kalium yang mencukupi akan meningkatkan ketumpatan kalsium dan mineral lain dalam tulang, serta mengehadkan jumlah kalsium yang terbuang dalam air kencing.

Mineral tulang yang padat dan mengekalkan tahap kalsium dapat mencegah anda daripada pelbagai penyakit tulang, seperti osteoporosis.

Tetapi setakat ini, tidak ada kajian yang mengesahkan keberkesanan gula kelapa untuk mengekalkan kesihatan tulang. Untuk tulang yang sihat, anda masih perlu bersenam secara kerap dan meningkatkan penggunaan vitamin D dan kalsium.

4. Mengurangkan risiko batu ginjal

Batu ginjal adalah keadaan di mana deposit mineral atau mineral yang keras menyerupai batu dalam bentuk buah pinggang. Jika ia besar, batu ginjal boleh menyumbat saluran kencing.

Orang yang menderita batu ginjal akan mengalami gejala-gejala dalam bentuk kesakitan di bahagian belakang dan pinggang, selalunya berasa kencing, urin yang falters, dan rasa sakit apabila kencing.

Penyelidikan telah mendapati bahawa kekurangan pengambilan kalium dapat meningkatkan risiko pembentukan batu ginjal. Oleh itu, untuk mengelakkan batu ginjal, memenuhi keperluan kalium harian anda. Cadangan pengambilan kalium untuk orang dewasa setiap hari adalah sekitar 4,500 - 4,700 mg.

5. Mengekalkan berat badan yang ideal

Kerana gula sawit mempunyai kalori yang sedikit lebih rendah daripada gula pasir, menggunakan gula sebagai pemanis dapat membantu mengekalkan berat badan. Tetapi ada syarat, iaitu jumlahnya tidak boleh berlebihan.

Sekiranya terlalu banyak digunakan, kalori yang masuk akan tetap tinggi. Akibatnya, tubuh akan mengalami peningkatan berat badan, terutama jika pengambilan kalori tinggi tidak disertai dengan senaman atau aktiviti fizikal.

Kekalkan Penggunaan Batas

Walaupun pada mulanya kelihatannya menjanjikan, malangnya hingga saat ini belum banyak penelitian kesehatan yang dapat menjamin manfaat gula aren untuk kesehatan umum.

Walaupun ia mempunyai paras kalium yang lebih tinggi dan dianggap lebih sihat daripada gula biasa, ini tidak bermakna gula kelapa boleh dimakan lebih banyak. Ini kerana gula sawit juga mengandungi fruktosa dan sukrosa yang tinggi.

Kedua-dua bahan ini boleh meningkatkan tahap gula darah dan tidak baik untuk kesihatan jika digunakan dalam jumlah yang berlebihan. Mengambil gula terlalu banyak boleh meningkatkan risiko anda mengidap kencing manis, gangguan buah pinggang, dan juga penyakit jantung.

Pengambilan harian gula biasa boleh digantikan dengan gula aren, untuk mendapatkan pelbagai manfaat di atas. Tetapi jika anda menderita diabetes dan mengalami kesukaran mengawal gula darah, maka anda perlu berjumpa dengan doktor sebelum mengambil gula sawit.