Suntikan Silikon: Kesan Sampingan dan Bahaya Disebabkan

Sesetengah wanita menyuntik silikon untuk mencantikkan penampilan mereka. Terdapat suntikan silikon pada punggung, payudara, ke wajah. Walaupun ia mungkin membuat anda kelihatan lebih cantik, suntikan silikon juga boleh menyebabkan pelbagai kesan sampingan yang berbahaya kepada kesihatan.


Silikon adalah bahan kimia yang sering digunakan sebagai pengawet untuk ubat-ubatan atau bahan-bahan dalam pengisi. Walau bagaimanapun, dos penggunaannya tidak sewenang-wenangnya. Di bawah pengawasan doktor, suntikan pengisi silikon boleh digunakan kerana suntikan silikon yang digunakan sudah diukur dos.

Walau bagaimanapun, ini tidak sama dengan suntikan silikon di salon atau pusat kecantikan. Di sesetengah negara, suntikan silikon untuk sebab kecantikan dianggap sebagai haram dan dilarang. Walaupun di Indonesia tidak ada peraturan khusus yang membenarkan atau melarang praktik ini, anda dinasihatkan agar tidak menjalani prosedur ini, terutama jika tanpa pengawasan dokter.

Kesan Sampingan suntikan Silikon

Silikon mempunyai pelbagai bentuk dan tidak sepenuhnya sesuai digunakan untuk manusia. Di samping itu, suntikan silikon boleh mempunyai kesan kekal. Kesan sampingan boleh muncul tidak lama atau dalam masa beberapa tahun selepas suntikan.

Berikut adalah beberapa kesan sampingan suntikan silikon yang berbahaya kepada kesihatan:

1. Reaksi terhadap kulit

Penggunaan suntikan silikon dalam menghilangkan kedut pada muka atau mencantikkan bentuk badan boleh menyebabkan tindak balas di tapak suntikan. Tindak balas ini boleh berupa lebam atau kabur pada kulit.

Di samping itu, suntikan silikon juga boleh menyebabkan reaksi alergi, seperti kemerahan, bengkak, sakit, gatal-gatal, dan rupa benjolan di kawasan yang disuntik.

2. Strok

Silikon sangat mudah untuk bergerak dan tersebar dari satu bahagian badan ke yang lain. Apabila disuntik ke dalam kawasan yang mengandungi banyak saluran darah, seperti muka dan punggung, silikon boleh menyebabkan penyumbatan dan menghalang aliran darah ke saluran darah di dalam otak. Sekiranya ini berlaku, ia boleh menyebabkan strok.

3. Granuloma

Suntikan silikon boleh menyebabkan keradangan tisu badan yang membuat tisu rosak dan menjadi keras. Dalam istilah perubatan, keadaan ini dikenali sebagai granuloma. Ini boleh menyebabkan gejala penampilan ketulan keras dan kesakitan, dan kerosakan pada tisu badan di tapak suntikan silikon.

4. Embolisme pulmonari

Suntikan silikon juga berisiko menyebabkan embolisme atau penyumbatan pulmonari dalam urat paru-paru. Keadaan ini sangat serius dan memerlukan rawatan perubatan segera, kerana ia boleh menyebabkan kerosakan kekal pada paru-paru sehingga mati.

5. Risiko jangkitan HIV dan Hepatitis

Suntikan silikon tidak dilakukan oleh doktor sering mengatasi keselamatan dan keselamatan pesakit. Penggunaan jarum yang tidak steril dan secara bergantian meningkatkan risiko penularan HIV / AIDS, hepatitis B, dan hepatitis C. Hal ini dapat terjadi akibat pencampuran darah dari penggunaan jarum bergantian.

Oleh sebab suntikan silikon boleh mempunyai pelbagai kesan buruk terhadap kesihatan, doktor dan beberapa institusi kesihatan, termasuk Food and Drug Administration (FDA), melarang penggunaan suntikan silikon tanpa pengawasan doktor.

Jika anda ingin meningkatkan penampilan anda atau mencuba prosedur kecantikan, mula-mula memahami manfaat dan risiko. Jika keselamatan dan risiko tidak jelas, anda harus mengelakkan prosedur dan minta doktor terlebih dahulu. Apabila berunding, doktor boleh memberi nasihat dan mengesyorkan prosedur yang lebih selamat dan lebih berkesan.