Rashes Kulit HIV Jangan Diperkirakan

Ruam kulit HIV agak biasa dan dialami oleh kira-kira 90% orang yang menghidap HIV. Sesetengah jenis ruam kulit adalah ringan dan tidak berbahaya, tetapi yang lain mungkin berbahaya. Salah satu daripada mereka adalah ruam yang disebabkan oleh alahan terhadap ubat anti-HIV.


Ruam kulit HIV adalah keadaan yang biasanya berlaku dalam dua bulan pertama selepas seseorang dijangkiti virus HIV. Ruam kulit HIV boleh menyebabkan kulit gatal dan membentuk kawasan yang rata, merah dengan lebam kecil yang mengelilinginya. Tetapi pada orang kulit hitam, ruam cenderung menjadi ungu. Ruam kulit HIV boleh muncul di seluruh badan.

Punca Rashes Kulit HIV

Pada masa awal jangkitan HIV, ruam boleh disertai dengan gejala lain, seperti sakit tekak, sakit kepala, keletihan, sakit otot, cirit-birit, demam, dan kelenjar getah bengkak. Ruam dan gejala awal biasanya akan merosot dalam masa dua minggu.

Selain menjadi gejala awal, ruam kulit pada orang dengan HIV boleh dicetuskan oleh kesan sampingan rawatan. Beberapa ubat HIV yang boleh menyebabkan ruam adalah:

  1. Protease inhibitors (PIs), seperti amprenavir dan tipranavir.
  2. Inhibitor transkrip nukleosida terbalik (NRTIs), seperti abacavir.
  3. Inhibitor transkrip non-nucleoside terbalik (NNRTIs), seperti nevirapine.

Sesetengah jenis ruam kulit HIV adalah ringan dan tidak berbahaya. Tetapi jika ruam disebabkan oleh tindak balas alahan disebabkan oleh penggunaan ubat-ubatan anti-HIV, keadaan ini boleh berbahaya dan memerlukan rawatan segera. Reaksi alahan ketika mengambil ubat anti-HIV boleh menyebabkan sindrom Stevens-Johnson, bahkan necrolysis epidermis toksik.

Pengendalian Rashes Kulit HIV

Penghidap HIV dinasihatkan untuk berunding dengan doktor dengan segera jika mengalami ruam kulit yang disertai dengan pembengkakan muka dan lidah, sakit perut, atau lepuh muncul di sekitar mata, mulut, hidung, atau kawasan kulit lain.

Doktor akan memeriksa ruam kulit yang dialami oleh orang yang menghidap HIV dan memberikan rawatan yang sesuai. Rawatan biasa yang diberikan oleh doktor untuk menangani ruam termasuk:

Memberi ubat

Sesetengah jenis ubat, seperti antihistamin dan krim hydrocortisone, boleh digunakan untuk merawat ruam ringan. Walau bagaimanapun, jika ruam itu cukup besar, terutamanya jika disertai gejala dan aduan lain, rawatan dan rawatan khas mungkin diperlukan.

Perubahan gaya hidup

Bukan sahaja pentadbiran dadah, perubahan gaya hidup juga perlu dilakukan untuk mencegah penampilan ruam. Penghidap HIV dinasihatkan untuk mengelakkan pendedahan kepada cahaya matahari langsung, kerana ia boleh meningkatkan risiko ruam. Selain cahaya matahari langsung, elakkan mandi dengan air suam.

Berhati-hati dengan alergi atau jangkitan sebagai pencetus untuk ruam
Ruam kulit pada orang dengan HIV boleh disebabkan oleh alahan, moluska contagiosum, dan sarcoma Kaposi. Berhati-hatilah dengan ruam yang disebabkan oleh perkara-perkara ini kerana ia berbahaya.

Sentiasa berunding dengan doktor jika ruam muncul apabila anda mengambil rawatan HIV, dan jangan berhenti mengambil ubat tanpa perundingan terlebih dahulu. Juga berbincang dengan doktor anda jika anda ingin menggunakan ubat-ubatan yang berlebihan, seperti hydrocortisone dan antihistamin, untuk merawat ruam kulit HIV.