Ciri-ciri Ketagihan untuk Memainkan Telefon Pintar dan Tips untuk Mengatasi

Orang yang ketagih dengan alat (gawai) mungkin tidak menyedari bahawa mereka mengalami masalah kesihatan akibat penggunaan berlebihan benda-benda ini. Malah, kesannya tidak bercanda. Ketagihan alat boleh meningkatkan risiko gangguan emosi, sakit leher, kesukaran bergerak, kurang tidur, penyakit tertentu.

Ketagihan alat berkait rapat dengan ketagihan internet. Ini kerana kebanyakan pertunjukan, permainan (permainan), atau ciri menarik dalam alat yang sering digunakan boleh diakses dengan mudah melalui internet.


Menurut pakar, ketagihan alat boleh menyebabkan kesan euphoric yang sama dengan tingkah laku ketagihan yang lain, seperti perjudian atau menonton pornografi. Berdasarkan hasil penyelidikan, ketagihan alat dapat mengubah bahan kimia otak yang akhirnya mempengaruhi kondisi fisik, psikologi, dan perilaku seseorang.

Ciri-ciri Ketagihan Alat

Seseorang dikatakan kecanduan alat jika kebanyakan masanya dibelanjakan menggunakan alat seperti telefon pintar, tablet, komputer riba, atau peranti permainan mudah alih. Istilah untuk keadaan ini adalah nomofobia (tidak ada fobia mudah alih), yang bermaksud ketakutan untuk aktiviti harian tanpa telefon pintar atau alat dalam bentuk lain.

  1. Anda boleh mengukur tahap ketagihan ke alat dengan menjawab soalan-soalan berikut:
  2. Adakah anda sering berasa tidak selesa jika alat itu tidak bersamamu?
  3. Adakah anda berasa keberatan atau enggan jika anda tidak memegang alat itu, walaupun hanya sekejap?
  4. Adakah anda sering menggunakan alat pada waktu makan?
  5. Adakah anda sering menyemak status atau memuat naik (pos) pada alat pada tengah malam?
  6. Adakah anda lebih banyak berinteraksi dengan alat berbanding dengan orang lain?
  7. Adakah anda menghabiskan banyak masa tweet di Twitter, membalas status Facebook, atau menghantar e-mel menggunakan alat sebagai bentuk komunikasi kepada orang lain?
  8. Adakah anda bermain alat lebih kerap, walaupun anda tahu bahawa anda sepatutnya dapat melakukan sesuatu yang lebih produktif?
  9. Adakah anda cenderung untuk menggunakan alat, walaupun anda sibuk dengan kerja sekolah atau kerja pejabat?

Jika jawapannya lebih "ya", maka anda boleh dikatakan mengalami ketagihan alat.

Kesan Ketagihan Telefon

Sesiapa yang ketagih dengan alat boleh mengalami pelbagai kesan buruk, tidak kira umur dan profesion. Beberapa kesan yang boleh timbul akibat kecanduan alat adalah:

Kesan fizikal

Beberapa kesan negatif terhadap kesihatan fizikal akibat kecanduan alat adalah:

1. Masalah mata

Kerana merenung skrin terlalu lama, mata boleh menjadi masalah. Sesetengah masalah mata yang berisiko untuk penagih alat adalah mata letih, mata kering, dan penglihatan yang cacat.

2. Sakit di bahagian badan tertentu

Orang yang sudah ketagih dengan alat mungkin tidak menyedari bahawa leher mereka sering bengkok dan jari mereka tidak berhenti menaip pada skrin. Ini menjadikan mereka terdedah kepada sakit leher, sakit bahu, dan sakit di jari dan pergelangan tangan.

3. Jangkitan

Skrin alat adalah sarang jutaan kuman. Terdapat juga penyelidikan yang menyatakan bahawa bakteria E. coli menyebabkan cirit-birit yang paling biasa ditemui dalam alat. Ini menjadikan orang yang sering bersentuhan dengan alat yang lebih berisiko terkena jangkitan.

4. Kurang tidur

Penagih alat sering bersedia untuk bertahan lewat, jadi kualiti dan masa tidur dikurangkan. Sekiranya dibiarkan, ini boleh menyebabkan gangguan tidur. Masalah kesihatan ini dapat meningkatkan risiko obesitas, diabetes, penyakit jantung, dan bahkan ketidaksuburan.

Kerana kurang tidur, penagih alat akan mendapati sukar untuk menumpukan perhatian dan mengalami keletihan sepanjang hari. Ini boleh meningkatkan risiko kecederaan atau kemalangan semasa bekerja atau memandu.

Kesan psikologi

Bukan sahaja masalah fizikal, ketagihan alat juga boleh menyebabkan masalah psikologi, iaitu:

  1. Menjadi lebih mudah marah dan panik.
  2. Tekanan
  3. Sering merasa kesepian kerana menghabiskan masa tanpa bersosial dengan orang lain. Ini boleh meningkatkan risiko kemurungan dan gangguan kecemasan.
  4. Kesukaran memberi tumpuan atau tumpuan semasa belajar atau bekerja.
  5. Masalah dalam hubungan sosial, sama ada dengan keluarga, rakan, rakan sekerja, atau pasangan.

Alat Berguna

Berikut ialah petua yang anda boleh memohon untuk lebih bijak menggunakan alat dan mengelakkan risiko kecanduan:

  1. Jangan gunakan alat semasa berjalan, terutamanya semasa mengendalikan kenderaan bermotor. Ini boleh membahayakan diri anda dan orang lain. Hidupkan kenderaan dan hentikan seketika jika anda merasakan terdapat pemberitahuan penting.
  2. Tetapkan dan had waktu penggunaan alat, sebagai contoh maksimum dua atau tiga jam sehari. Sekiranya kerja memerlukan anda menggunakan alat, cuba cari aktiviti lain yang tidak menggunakan alat setelah bekerja.
  3. Jangan gunakan alat semasa makan bersama atau semasa acara keluarga. Mengutamakan bentuk komunikasi langsung agar anda dan keluarga anda dapat menikmati bersama dan terus berhubung.
  4. Tentukan kawasan percuma alat, contohnya jangan gunakan alat tersebut di bilik mandi, dapur, atau bilik tidur.
  5. Tukar masa menggunakan alat dengan aktiviti yang lebih sihat, seperti latihan atau membaca buku.
  6. Jangan mainkan alat apabila tidur.

Petua di atas juga boleh digunakan untuk anak-anak di rumah supaya kebiasaan ini tidak mengganggu aktiviti pembelajaran dan pencapaian akademik.

Untuk mengurangkan dan menghentikan kecanduan alat, disiplin diperlukan. Walau bagaimanapun, ini penting untuk mengekalkan kesihatan dan keselamatan diri anda dan orang lain.

Sekiranya anda masih sukar untuk melarikan diri daripada kebergantungan pada alat, terutama jika ini telah menyebabkan kesukaran dalam menjalankan aktiviti dan kerja harian, anda perlu berunding dengan ahli psikologi atau pakar psikiatri untuk mendapatkan bantuan.