Punca Kematian Ibu semasa Kehamilan dan Melahirkan

Terdapat pelbagai sebab kematian ibu semasa mengandung dan melahirkan anak. Jadi, wanita hamil (wanita hamil) boleh mengelakkannya, mari tahu apa sebab-sebab dan faktor-faktor yang boleh meningkatkan risiko kematian ibu.


Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), kematian ibu ditakrifkan sebagai kematian yang berlaku semasa kehamilan atau dalam tempoh 42 hari selepas bersalin. Di Indonesia, Kadar Kematian Ibu (MMR) masih tinggi. Berdasarkan data 2012, kadar kematian ibu adalah agak tinggi, sekitar 359 setiap 100,000 setiap kelahiran.

Beberapa Sebab Kematian Ibu

Berikut adalah beberapa punca kematian ibu yang perlu anda ketahui:

1. Post hemorrhage post (PPH)

Di negara maju, pendarahan partum atau pendarahan selepas buruh adalah punca utama kematian ibu. Pendarahan selepas melahirkan biasanya boleh berlaku dalam tempoh beberapa hari atau dalam beberapa minggu selepas penghantaran. Selepas pendarahan partum dicirikan oleh perdarahan berterusan dari faraj. Jika dibiarkan, pendarahan selepas penghantaran akan menyebabkan kejutan dan kegagalan organ.

  1. Pendarahan selepas bersalin boleh disebabkan oleh beberapa perkara, iaitu:
  2. Otot rahim yang tidak terkandung (ater rahim).
  3. Kelahiran boleh mengalami kecederaan, seperti insisi pada perineum akibat episiotomi.
  4. Tisu plasenta yang tinggal di rahim.
  5. Kelainan dalam proses pembekuan darah.
  6. Rahim perut (pecah rahim).

2. Preeklampsia dan eklampsia

Komplikasi kehamilan, seperti preeklampsia dan eklampsia, juga boleh meningkatkan risiko kematian semasa kehamilan. Preeklampsia dicirikan oleh tekanan darah tinggi, penemuan protein dalam air kencing, dan pada tahap yang lebih tinggi, kerosakan organ akan berlaku.

Apabila preeklampsia tidak mendapat rawatan yang sewajarnya, eklampsia akan berlaku. Eclampsia adalah preeclampsia disertai dengan sawan. Keadaan ini berbahaya dan perlu dirawat dengan segera.

Risiko preeklampsia adalah lebih tinggi pada wanita yang pertama kali mengandung, wanita hamil di bawah umur 20 atau lebih 40 tahun, berat badan berlebihan, penyakit buah pinggang, atau diabetes, mempunyai sejarah keluarga tekanan darah tinggi, atau mengandung anak kembar.

3. Sejarah penyakit tertentu

Penyakit yang dialami sebelum dan semasa kehamilan juga boleh meningkatkan risiko kematian ibu semasa kehamilan. Terutama jika keadaan ini tidak mendapat pengendalian yang baik. Penyakit ini termasuk penyakit buah pinggang, kanser, penyakit jantung, batuk kering, malaria dan HIV / AIDS.

4. Sepsis

Sepsis yang berlaku semasa kehamilan atau selepas bersalin boleh menyebabkan kematian ibu. Ini kerana sepsis yang tidak dikendalikan dengan betul akan terus menjadi kejutan septik. Apabila mengalami kejutan sepsis, buah pinggang, hati dan paru-paru boleh rosak dengan cepat.

Untuk mengurangkan risiko kematian ibu semasa mengandung, sebanyak mungkin pemeriksaan kehamilan dan kawalan kehamilan secara berkala. Di samping itu, memohon gaya hidup yang sihat, sebelum mengandung, semasa kehamilan, dan selepas melahirkan.