Cara Mengatasi Kaki Pecah - Pecah

Tidak yakin memakai sandal atau kasut dengan tumit terbuka kerana kaki patah? Sekarang, anda tidak perlu menjadi lebih rendah, kerana ada penyelesaian untuk mengatasi kaki patah yang anda alami.

Kaki paha terjadi kerana kulit di kawasan kaki sangat kering. Kulit kering ini tidak dapat menyokong tekanan keras apabila anda menjejakkan kaki. Akibatnya, kulit kering menjadi retak. Kulit retak ini selain penampilan mengganggu, juga boleh menyebabkan sakit di tapak kaki.

Melembapkan Kaki Anda

Kunci utama untuk mengatasi kakisan adalah untuk mengekalkan kelembapan. Berikut adalah cara yang boleh anda lakukan agar kelembapan kulit kaki sentiasa dikekalkan, termasuk:

Gunakan krim kaki

Pilih krim yang kaya dengan pelembap atau mengandungi dimethicone di dalamnya. Krim dengan kandungan bahan ini boleh melembapkan kulit kering. Untuk penyerapan optimum, krim ini hendaklah segera digunakan untuk tumit anda selepas mandi.
Jangan biarkan seluruh tongkat sabun berjalan kaki
Sabun dengan bahan kimia yang keras boleh menjadikan kulit kaki kering. Walau bagaimanapun, itu tidak bermakna anda tidak perlu membersihkan kaki anda dengan sabun. Gunakan sabun dengan bahan-bahan lembut.

Mengatasi dengan jeli petroleum

Produk ini boleh memulihkan kelembapan kulit di tapak kaki anda. Memandangkan penyerapan yang panjang, anda boleh merapikan jeli petroleum pada waktu malam sebelum tidur, kemudian gunakan kaus kaki bersih dan selesa dan biarkan ia dalam sekelip mata.

Minum air

Kekurangan air boleh menyebabkan mulut dan tekak anda kering, serta kulit anda. Kulit kering disebabkan oleh kekurangan air di lapisan atas kulit. Oleh itu, memenuhi keperluan air harian anda. Bagi lelaki sekurang-kurangnya ia disyorkan untuk mengambil 3.5 liter air setiap hari, dan untuk wanita sekitar 2.5 liter air sehari. Sekiranya kulit anda tetap terhidrat, maka kaki patah anda akan bertambah baik.

Kaki punggung umumnya disertai dengan kalus atau tisu kulit yang keras. Calluses boleh dirawat dengan menggunakan gel yang mengandungi asid salisilat.

Kaki kaki pada mulanya hanya mengganggu penampilan, tetapi juga boleh menjadi masalah serius apabila kaki menjadi cedera dan dijangkiti. Jika kaki retak anda telah dijangkiti, doktor anda akan menetapkan antibiotik topikal. Tanda-tanda kaki yang terperangkap adalah kemunculan bengkak, sakit, dan kemerahan di sekeliling kawasan.

Sentiasa Mengurus Kesihatan Kulit Kaki Anda

Sekiranya kaki patah belum berlaku, anda boleh menghalangnya dalam beberapa cara, iaitu:

Sentiasa melembapkan kulit kaki

Mungkin sepanjang masa ini anda sentiasa menggosok pelembap pada muka, tangan, dan kaki anda (paha ke pergelangan kaki), tetapi anda telah terlupa tapak kaki. Jadi, dari sekarang, jangan lupa untuk meletakkan pelembap pada kaki tunggal juga. Anda dinasihatkan untuk memohon pelembap selepas setiap mandi.

Jangan gosok kaki tunggal

Menggosok kaki pada tikar kaki terlalu keras, terutama selepas mandi, boleh menjadikan kulit kaki kering. Hanya kering dengan perlahan-lahan menekan kaki di atas tuala.

Jangan mengambil masa yang lama semasa mandi

Air dalam badan memang boleh melembapkan kulit, tetapi air dari luar kulit sebenarnya mencuci minyak, sehingga kelembapan kulit berkurang. Oleh itu, elakkan pendedahan yang berpanjangan kepada air. Semakin lama anda mandi, lebih banyak kelembapan kulit kaki hilang. Apabila mandi, anda perlu menggunakan air suam hangat. Air yang terlalu panas boleh menjadikan kulit lebih kering.

Mengatasi kaki retak tidak mudah. Ia memerlukan kesabaran, perhatian dan masa tambahan untuk pulih. Jika anda telah melakukan beberapa perkara yang dijelaskan di atas tetapi kaki patah anda tidak bertambah baik, berjumpa dengan doktor anda dengan segera untuk mendapatkan rawatan yang betul.