Penjagaan kulit muka yang boleh dilakukan di rumah

Penjagaan kulit muka tidak perlu dilakukan di klinik kecantikan atau perkhidmatan yang serupa. Menjaga kesihatan kulit muka juga boleh dilakukan di rumah dengan mudah dan murah.

Pelbagai perkara boleh menjejaskan kesihatan kulit, mulai dari pendedahan cahaya matahari, pendedahan kepada racun dalam tembakau, radiasi UV, kepada peningkatan usia.

Penjagaan Kulit Muka dengan Bahan Semulajadi


Penjagaan kulit muka yang boleh dilakukan di rumah agak berbeza. Berikut adalah sebahagian daripada mereka:

Gunakan topeng muka

Pilihan topeng muka kini semakin beragam. Anda boleh menggunakan topeng muka segera dari pelbagai produk kecantikan di rumah dengan mudah. Bagi anda yang ingin mencuba bahan-bahan semulajadi, berikut adalah beberapa bahan semulajadi yang boleh digunakan sebagai topeng mengikut jenis kulit yang anda ada:

Avocado

Bagi anda yang mempunyai kulit kering, anda boleh menggunakan alpukat sebagai topeng. Kaedah ini agak mudah, menyediakan alpukat yang hampir masak dan dicampur dengan satu sendok teh minyak zaitun, kacau sehingga rata rata. Gunakan sebagai topeng dan biarkan selama 15-20 minit, kemudian bilas dengan teliti. Bagi anda yang mempunyai masalah kulit kering yang teruk, mencampurkan topeng dengan satu sudu madu disyorkan supaya kulit muka dapat menjadi lebih lembap.

Oatmeal

Bukan sahaja untuk kegunaan, oatmeal juga boleh digunakan sebagai topeng wajah semula jadi, terutama bagi anda yang mempunyai masalah kulit berminyak. Kerana, oatmeal mampu menyerap minyak berlebihan di muka. Untuk menggunakan oatmeal sebagai topeng, anda boleh campurkan ½ cawan oat dengan air panas, dan kacau hingga membentuk pasta. Kemudian campurkan dengan 1 sudu besar madu, kacau sekali lagi sehingga rata-rata dan terapkan pada muka. Urut perlahan perlahan selama 3 minit sebelum dibilas dengan air suam.

Timun

Bagi anda yang mempunyai kulit rawan jerawat, menggunakan timun sebagai topeng muka boleh menjadi pilihan. Anda boleh melicinkan timun, ambil jus. Kemudian tambah satu sudu gula, kacau sehingga dibagikan sama rata. Sapukan topeng timun dan campuran gula ke muka secara rata dan biarkan selama 10 minit sebelum mencuci dengan teliti dengan air sejuk.

Lemon dan putih telur

Topeng ini sesuai untuk semua jenis kulit. Untuk menggunakan limau dan putih telur sebagai topeng, anda boleh campurkan ½ jus lemon dengan 1 putih telur, dan kacau sehingga dibagikan sama rata. Selepas itu, gunakan topeng muka. Adalah disyorkan untuk menggunakan topeng ini sebelum tidur dan bilas dengan air suam keesokan harinya.

Scrubbing regularly

Scrubbing akan mengeluarkan sel kulit mati di kulit, sehingga kulit terlihat lebih cerah. Adalah disyorkan untuk melakukan penyelenggaraan secara berkala mengikut jenis kulit yang anda miliki. Bagi anda yang mempunyai kulit kering, disyorkan untuk melakukan penyental sekurang-kurangnya 1-2 kali seminggu. Sementara itu, bagi anda yang mempunyai kulit berminyak, disyorkan untuk melakukan penyingkiran 2-4 kali seminggu. Untuk menggosok, anda boleh menggunakan scrub segera dari pelbagai produk mengikut jenis kulit anda.

Scrub atau scrub yang mengandungi scrub juga boleh menggunakan bahan-bahan di rumah. Campurkan ½ cawan gula dengan 3 sudu minyak zaitun, dan kacau sehingga membentuk pes. Sapukan untuk menghadapi dan urut dalam gerakan bulat selama 1 hingga 2 minit, kemudian basuh dengan air suam.

Mengekalkan Kebersihan Kulit Muka Setiap Hari

Selain penjagaan kulit wajah di atas, anda dinasihatkan untuk merawat kulit wajah setiap hari dengan betul. Ini boleh dilakukan dengan cara yang mudah, seperti:

Basuh wajah anda

Membasuh muka anda dengan kerap disyorkan sekurang-kurangnya dua kali sehari iaitu pagi dan sebelum waktu tidur. Gunakan cuci muka yang sesuai dengan jenis kulit anda.

Gunakan toner

Selepas mencuci muka anda, gunakan toner pada muka dengan menggunakan kapas. Penggunaan toner dapat mengangkat minyak, kotoran dan sampingan yang mungkin masih terpasang walaupun anda telah mencuci muka anda. Toner juga berguna untuk membantu mengimbangi semula pH kulit muka.

Pakai pelembap

Pelembap perlu digunakan selepas membasuh muka anda dengan teliti. Bagi anda yang mempunyai kulit jerawat dan berminyak, pilih pelembap yang diperbuat daripada cahaya dan bebas minyak.

Menggunakan pelindung matahari

Penggunaan pelindung matahari memang berfaedah untuk melindungi kulit daripada pendedahan kepada sinar UV yang boleh menyebabkan perubahan warna kulit, penampilan bintik pada muka, kedut dan juga kanser kulit. Adalah disyorkan untuk memohon pelindung matahari dengan SPF 30 ke muka dan kulit setiap hari walaupun cuaca tidak panas walaupun.

Pelbagai rawatan kulit wajah untuk mengekalkan kulit yang sihat, ia harus seimbang dengan membiasakan diri untuk memakan makanan sihat seperti sayur-sayuran dan buah-buahan setiap hari. Juga hentikan merokok, elakkan tekanan dan pastikan minum air yang mencukupi untuk mencegah dehidrasi. Anda juga boleh berunding dengan pakar dermatologi, untuk mendapatkan cadangan penjagaan kulit muka yang boleh dilakukan di rumah.