Ini Adalah Cara Yang Aman Untuk Menangani Kutu Kepala Semasa Kehamilan

Kutu kepala dapat merengsakan sesiapa, termasuk wanita hamil (wanita hamil). Hanya saja, wanita hamil perlu lebih berhati-hati apabila cuba mengatasinya. Kerana, terdapat beberapa ubat yang tidak selamat untuk wanita hamil, anda tahu! Datanglah, ketahui cara yang selamat untuk menangani kutu kepala semasa kehamilan.

Kutu kepala memang lebih biasa pada kanak-kanak. Walaupun begitu, wanita hamil juga boleh mengalaminya. Keadaan ini boleh diiktiraf oleh gatal-gatal di kepala, dengan rupa kutu atau nits yang berlari di kulit kepala.


Keadaan ini mudah dihantar melalui hubungan langsung dengan penghidap kutu kepala, atau melalui penggunaan objek bersama yang dilampirkan pada kepala, seperti sikat, aksesori rambut, topi, bantal, dan tuala, dengan penghidap kutu kepala.

Bagaimana Mengatasi Kutu Ibu semasa Hamil Naturally

Nah, untuk menangani kutu kepala dengan selamat, berikut adalah beberapa cara semula jadi yang boleh dilakukan oleh wanita hamil:

1. Sikat rambut anda dengan sikat serit

Pertama, wanita hamil boleh cuba mengatasi kutu kepala dengan menggunakan sikat berserat atau sikat serit yang dipanggil. Gunakan sikat ini pada rambut yang masih basah, contohnya selepas mencuci atau selepas menggunakan pelembap (perapi).

Seterusnya, sikat rambut anda dengan teliti, dari kulit kepala hingga ke ujung rambut. Lakukan berus gigi sekurang-kurangnya 2 kali sehingga kutu ditangkap pada sikat serit.

Sesi sweeping ini perlu dilakukan 3 kali seminggu selama 2 minggu, atau hingga Bumil tidak lagi menemukan kutu pada kulit kepala. Jangan lupa untuk selalu mencuci serit sikat dengan teliti selepas menggunakannya, ya.

2. Menggunakan minyak pati dan bahan-bahan semula jadi

Minyak pati, seperti minyak pokok teh dan minyak kayu putih, boleh digunakan untuk merawat kutu kepala semasa hamil. Walau demikian, sebelum wanita hamil menggunakan minyak pati, anda harus melakukan ujian alahan terlebih dahulu.

Caranya, gunakan minyak sedikit di belakang tangan untuk beberapa saat dan tunggu reaksi alergi, seperti kemerahan atau gatal-gatal. Jika tindak balas alergi tidak muncul, wanita hamil boleh menggunakan minyak pati dengan cara berikut:

  1. Campurkan 15-20 titis minyak pati dengan 30 ml minyak zaitun, dan kacau rata.
  2. Sapukan campuran minyak ke seluruh kulit kepala dan rambut, kemudian biarkan selama 12 jam.
  3. Wanita hamil boleh menggunakan topi rambut (topi mandi) jika anda mahu tidur.
  4. Sikat rambut anda, kemudian basuh dengan teliti.

Selain minyak pati, mentega dan minyak badam juga boleh digunakan dengan cara yang sama.

Tetapi perlu diingat, bahan-bahan ini hanya melemahkan kutu sehingga mereka lebih mudah terlepas dari rambut. Oleh itu, langkah menyikat dengan sikat serit masih perlu dilakukan walaupun anda telah menggunakan minyak pati.

3. Bersihkan semua barangan peribadi dan perabot rumah

Kaedah ini perlu dilakukan untuk meminimumkan risiko penghantaran, dari orang lain ke wanita hamil atau sebaliknya. Wanita hamil dinasihatkan untuk membersihkan semua perabot dan membersihkan semua objek yang bersentuhan dengan rambut, mulai dari sikat, sarung bantal, cadar, tuala, anak patung, pakaian, hingga topi keledar.

Pilihan Dadah untuk Mengatasi Kutu Ibu pada Wanita Hamil

Jika kaedah semulajadi ini tidak berfungsi, wanita mengandung boleh menggunakan ubat-ubatan di bawah. Walau bagaimanapun, ubat ini hanya digunakan ketika wanita hamil atau orang di sekitar Bumil melihat sebarang kutu atau telur kutu pada kulit kepala atau rambut wanita hamil.

Ubat-ubatan yang berlebihan

Terdapat pelbagai lotion dan semburan untuk merawat kutu kepala yang dijual dengan bebas tanpa preskripsi. Produk yang mengandungi permethrin, dimethicone, dan mentol masih dianggap selamat untuk digunakan oleh wanita hamil, selagi faedah dianggap lebih besar daripada risiko.

Biarkan ia membaca dengan teliti maklumat mengenai pembungkusan produk. Periksa sama ada terdapat syarat-syarat tertentu yang tidak disyorkan untuk menggunakan produk, dan sama ada kehamilan disertakan. Sekiranya tidak terdapat sebarang maklumat mengenai pakej, maka anda perlu berjumpa dengan doktor terlebih dahulu.

Tambahan pula, wanita hamil perlu menggunakan ubat topikal mengikut arahan untuk digunakan pada pembungkusan supaya keputusannya berkesan dan tidak menyebabkan kesan sampingan.

Ubat yang ditetapkan oleh doktor

Wanita hamil perlu berunding dengan doktor jika anda ingin menggunakan ubat untuk kutu kepala semasa mengandung. Kerana, terdapat beberapa ubat atau produk yang berbahaya bagi wanita hamil, jika mengandung lindane atau ivermectin. Kedua-dua bahan ini dianggap menyebabkan ketidakupayaan janin.

Kutu kepala umumnya bukan keadaan berbahaya, tetapi jika dibiarkan, ia boleh mencetuskan jangkitan kerana menggaru kulit kepala. Di samping itu, Bumil juga berisiko menghantarnya kepada ahli keluarga lain yang tinggal di rumah yang sama.

Jadi, jangan memandang rendah kutu kepala. Sekiranya perlu, wanita hamil boleh berunding dengan doktor mengenai pencegahan dan rawatan kutu kepala pada wanita hamil, serta cara menggunakan ubat kutu kepala yang selamat