Mengakui Kulit Sensitif dan Cara Penjagaannya

Kulit sensitif adalah istilah yang digunakan untuk menggambarkan keadaan kulit yang mudah teriritasi kerana tindak balas berlebihan terhadap pelbagai faktor, seperti udara atau bahan kimia dalam produk penjagaan kulit atau pembersih. Untuk mencegah kekambuhan, pemilik kulit yang sensitif perlu merawat kulit dengan baik dan berhati-hati.

Orang yang mempunyai kulit sensitif sering merasakan aduan pada kulit, seperti ruam, gatal-gatal, kekeringan, letusan, sensasi terbakar atau sakit pada kulit. Aduan ini umumnya timbul selepas kulit terdedah kepada bahan tertentu, atau udara sejuk dan kering.


Menggalakkan Faktor-faktor untuk Aduan Kulit Sensitif

Pemicu reaksi kulit yang sensitif berbeza-beza oleh orang. Beberapa faktor yang boleh mencetuskan adalah:

  1. Masalah kulit, seperti ekzema, rosacea, dan dermatitis kontak.
  2. Pencemaran, seperti habuk kenderaan dan asap.
  3. Faktor alam sekitar, seperti pendedahan cahaya matahari dan suhu sejuk atau panas.
  4. Sentiasa menggantikan produk kosmetik atau produk penjagaan kulit.
  5. Perubahan hormon, seperti sebelum haid dan menopaus.
  6. Kesan sampingan ubat tertentu.
  7. Tekanan dan kecemasan yang berlebihan.

Di samping itu, keadaan ini juga genetik. Pemilik kulit sensitif biasanya juga mempunyai ibu bapa atau adik-beradik dengan kulit sensitif.

Perbezaan antara Alergi dan Kulit Sensitif

Reaksi alergi terjadi apabila sistem kekebalan tubuh menjadi aktif dan berlebihan apabila tubuh terdedah kepada debu, makanan, atau bahan kimia tertentu. Reaksi kulit alergi boleh menyebabkan kulit menjadi merah, gatal, sakit, atau bengkak.

Sedangkan pada kulit sensitif, masalahnya bukan dengan bahan atau objek tertentu, tetapi berapa banyak atau seberapa sering seseorang menggunakan produk atau terdedah kepada bahan tertentu.

Sebagai contoh, apabila seseorang menggunakan produk yang mengandungi 10% serum vitamin C yang merupakan bahan asid, kulit mungkin tidak merasakan apa-apa aduan atau tindak balas tertentu. Tetapi apabila dia menggunakan 20% lebih serum vitamin C berasid, kulitnya menjadi jengkel.

Reaksi merengsa ini tidak disebabkan oleh alahan, tetapi kerana sifat kimia produk terlalu keras untuk kulit. Inilah yang menyebabkan gejala kulit sensitif.

Satu lagi perbezaan antara kulit sensitif dan alah adalah apabila tindak balas berlaku. Reaksi alahan boleh berlaku tidak lama selepas pendedahan kepada bahan, atau ia juga boleh muncul beberapa ketika kemudian, sekitar 12-48 jam selepas itu. Walaupun pemilik kulit sensitif akan segera merasakan aduan pada kulit selepas pendedahan kepada faktor pencetus.

Penjagaan yang betul untuk Kulit Sensitif

Berikut adalah beberapa petua yang anda boleh memohon dalam merawat kulit sensitif:

1. Pilih produk yang mesra dengan kulit

Pemilik kulit sensitif perlu lebih berhati-hati dalam memilih produk penjagaan kulit. Gunakan produk khas untuk kulit sensitif yang biasanya mengandungi kurang bahan kimia, lembut pada kulit, dan tanpa aroma. Biasanya produk ini dilabel "hypoallergenic".

2. Jauhi bahan-bahan yang merengsa

Kerana mudah mengalami reaksi, pemilik kulit sensitif perlu mengelak daripada menggunakan produk yang mengandungi bahan-bahan yang merangsang, seperti antibakteria, detergen, benzoyl peroksida, belerang (sulfur), asid glikolik, alkohol, dan retinoid.

3. Selalunya gunakan pelembap

Kulit sensitif terdedah kepada menjadi kering dan kering. Untuk mengelakkan kulit kering, tekun dengan menggunakan pelembap selepas mandi. Secara umumnya, pelembap yang mengandungi petrolatum, minyak mineral, asid linoleik, ceramida, dimethicone, atau gliserin adalah selamat untuk kulit sensitif.

4. Had masa mandi

Mandi terlalu lama boleh menjadikan kulit mudah rosak. Oleh itu, orang yang mempunyai kulit sensitif perlu menghadkan masa mandi, hanya selama 10 hingga 15 minit. Di samping itu, ia juga disyorkan untuk tidak menggunakan air yang terlalu sejuk atau panas, tetapi air suam.

5. Hadkan pendedahan matahari dan gunakan pelindung matahari

Sekiranya kulit anda sensitif kepada pendedahan atau haba matahari, elakkan pendedahan cahaya matahari yang berpanjangan. Jika anda perlu melakukan aktiviti luar pada siang hari, memakai pakaian tertutup, topi yang luas dan cermin mata hitam.

Di samping itu, gunakan pelindung matahari khas untuk kulit sensitif dengan SPF 30 atau lebih, setiap kali anda bergerak di luar rumah.

Pemilik kulit sensitif juga dinasihatkan untuk memakai pakaian yang selesa dan kapas. Pakaian yang diperbuat daripada ini boleh menyerap peluh, sehingga kulit dapat menghindari panas dan kerengsaan berduri.

Setiap kali anda ingin menggunakan produk untuk kulit, pemilik kulit sensitif perlu melakukan ujian pada kulit terlebih dahulu. Caranya ialah untuk mencampakkan produk di lengan, kemudian biarkan selama beberapa saat. Jika kulit menjadi merah, gatal, atau lembut, itu bermakna bahawa produk itu tidak sesuai digunakan.

Sekiranya anda menghadapi kesukaran untuk mengatasi dan mengubati kulit sensitif atau menentukan produk mana yang sesuai untuk digunakan, anda perlu berunding dengan pakar dermatologi untuk mendapat nasihat dan rawatan yang tepat.