Cara Terbaik Mengendalikan Emosi agar Tidak Merugikan Diri Sendiri

Tidak jarang emosi negatif seperti kekecewaan dan kawalan kemarahan, jadi anda tidak dapat menumpukan perhatian. Malah, anda melakukan perkara-perkara yang memudaratkan diri sendiri dan orang lain. Itulah sebabnya penting untuk mengetahui bagaimana untuk mengawal emosi.


Penyelidikan telah mendapati bahawa respons emosi manusia berasal dari cara mereka menghargai pengalaman tertentu. Emosi adalah ekspresi biasa dari pelbagai perkara yang berlaku dalam kehidupan seharian, seperti ketawa kerana peristiwa lucu berasa marah selepas terjebak dalam lalu lintas. Mengekspresikan emosi dengan betul dan mengetahui cara mengawal emosi akan membuat anda berasa lebih baik.

Walau begitu, tidak biasa bagi emosi negatif untuk membuat anda berkelakuan negatif juga. Marah, sedih, kecewa tidak dapat dielakkan, tetapi dapat diurus. Ungkapan emosi negatif bahkan dapat membahayakan persahabatan, kerja, dan bahkan kesehatan anda. Inilah yang membuat anda perlu belajar bagaimana mengawal emosi. Panduan di bawah dijangka dapat membantu anda.

  1. Setiap kali anda bertindak balas secara negatif, tenang dengan menarik nafas panjang dan tutup mata anda.
  2. Anda tidak boleh mengubah situasi tertentu, tetapi boleh mengubah pola pikir anda dari sudut pandang yang membuat anda marah atau kecewa ke sudut pandang yang membuat anda berasa lebih baik.
  3. Tukar fokus anda. Sekiranya anda rasa lebih rendah diri kerana anda berfikir orang lain lebih berkuasa, mengubah tumpuan anda kepada diri sendiri, apa yang anda mahu lakukan, dan kebolehan yang anda ingin memperbaiki, sehingga menjadikan anda lebih yakin.
  4. Elakkan situasi yang memudahkan anda berasa emosi negatif. Sebagai contoh, jika anda dengan mudah kecewa ketika terburu-buru, maka anda boleh menetapkan waktu untuk pergi lebih awal. Dengan cara itu, kesesakan lalu lintas atau pengguna jalan raya yang lambat tidak akan terlalu mengganggu atau mungkin dapat dielakkan.
  5. Mewujudkan komunikasi dengan orang di sekeliling anda seperti keluarga, kawan, jiran yang membuat anda selesa. Anda memerlukan rakan dan keluarga sebagai tempat untuk anda berkongsi masalah yang bersedia didengar dan tidak meninggalkan anda sendiri.
  6. Cari aktiviti yang menjadikan anda bahagia dan boleh menjadi bahagian positif dalam kehidupan seharian anda seperti berbasikal, bermain bola sepak. Melakukan hobi yang anda suka membuatkan anda berasa santai di dunia anda sendiri. Di samping itu, senaman boleh menjadi cara untuk mengatasi tekanan.
  7. Pemberian dapat membuat anda bahagia. Beri masa, bantuan, atau senyuman kepada orang lain, contohnya mengambil bahagian dalam perkhidmatan sosial.
  8. Mempelajari kebolehan baru, seperti bahasa atau alat muzik baru, dapat memberi inspirasi kepada keyakinan dan fungsi sebagai cara mengawal emosi.
  9. Ketahui kewujudan anda sekarang, perasaan dan pemikiran anda, termasuk di sekeliling anda. Ini boleh membuat anda lebih sedar dan positif dalam menanggapi segala-galanya.
  10. Mempunyai hubungan seks boleh membawa manfaat emosi yang membuat anda berasa lebih yakin.
  11. Mengekalkan berat badan yang ideal adalah satu cara untuk mengawal emosi dan kesihatan mental. Cuba makan makanan sihat yang kaya dengan nutrien dan dengan bahagian-bahagian yang tidak berlebihan.
  12. Yoga dan meditasi boleh menjadi kaedah pengurusan tekanan dan melatih anda untuk mengendalikan emosi anda.
  13. Menguruskan masa dengan menganjurkan jadual dan membuat rancangan untuk melakukan perkara. Perancangan akan membantu anda mengurangkan tekanan.
  14. Belajarlah untuk mengatakan "tidak" terutama kepada perkara-perkara yang tidak dapat anda kelola, atau peristiwa yang anda tidak dapat hadir.
  15. Pastikan badan sentiasa mendapat rehat yang cukup supaya masalah itu tidak mudah menyalakan emosi.

Kesihatan bukan hanya mengenai badan yang sihat, tetapi juga minda yang sihat yang mempengaruhi emosi. Sihat emosi bermakna dapat menguruskan masalah seharian seperti tekanan, mengubah tabiat buruk, kreatif, membuat kawan, dan semua perkara lain yang boleh memberi kesan kepada kesihatan mental dan fizikal.

Mengekalkan kesihatan emosi adalah sama pentingnya dengan mengekalkan tubuh yang sihat, kerana kedua-duanya saling mempengaruhi. Kesihatan emosi terjejas boleh menyebabkan seseorang mengalami masalah kesihatan seperti sakit dada dan tekanan darah tinggi. Orang yang fikiran dan emosinya sihat akan lebih mudah menghadapi masalah kehidupan utama seperti pemisahan atau kematian.

Walau bagaimanapun, berhati-hati jika ternyata bahawa apa yang anda rasakan bukan hanya turun naik emosi, tetapi tanda kemurungan. Kenali simptom kemurungan yang boleh dicirikan oleh tanda-tanda seperti mood yang tidak baik selama lebih dari dua minggu, merasa tidak putus asa, letih, tidak dapat menumpukan perhatian, hilang selera makan atau sebaliknya makan terlalu banyak, insomnia atau terus ingin tidur, dan memikirkan berakhirnya kehidupan .