Manfaat dan Cara Memakan Jus Sayuran

Bagi anda yang tidak suka makan sayur-sayuran, penggunaan jus sayuran boleh menjadi pilihan. Walaupun jumlah serat dalam jus sayuran masih rendah daripada sayur-sayuran, jus sayuran mengandungi vitamin dan mineral penting yang baik untuk kesihatan.


Apabila menyediakan jus sayuran, anda boleh menjadi kreatif dalam memprosesnya supaya ia masih mempunyai rasa "mesra" pada lidah apabila dimakan. Mencampur beberapa jenis sayur-sayuran atau bahan-bahan lain, seperti buah segar, boleh membuat rasa jus sayuran lebih enak dan berkhasiat apabila dimakan.

Manfaat Penggunaan Jus Sayur

Terdapat pelbagai faedah jus sayuran jika digunakan secara teratur, termasuk mengekalkan sistem imun. Terutama jika sayur-sayuran diproses menjadi jus yang mengandungi vitamin C tinggi dan antioksidan.

Di samping itu, penggunaan jus sayuran juga dipercayai boleh membantu menghilangkan toksin dalam badan, menurunkan berat badan, mengurangkan tahap kolesterol, dan memperbaiki kesihatan jantung.

Pelbagai pilihan jus sayuran

Bagi anda yang masih enggan mengambil jus sayur kerana keraguan tentang rasa, resipi jus sayuran berikut patut dicuba. Jus sayuran yang digabungkan dengan buah-buahan atau sayur-sayuran lain cenderung mempunyai rasa yang lebih baik dalam lidah.

Berikut adalah beberapa resipi jus sayuran yang boleh anda cuba di rumah:

1. Tomato

Tomato adalah salah satu jus sayur kegemaran ramai orang. Selain warna yang menarik dan rasa yang lazat, jus tomat juga dipercayai mempunyai pelbagai faedah. Salah satunya adalah untuk menyokong kesihatan jantung, kerana kandungan magnesium, kalium, dan antioksidan di dalamnya.

Walaupun tidak disyorkan untuk menambah banyak gula kepada jus tomato, anda boleh mencampurkannya dengan sayur-sayuran dan buah-buahan lain, seperti saderi, wortel, bit, atau oren. Menggabungkan tomato dengan sayur-sayuran atau buah-buahan lain bukan sahaja menjadikan rasa lebih bervariasi, tetapi juga menambah nutrien untuknya.

2. Lobak

Wortel mengandungi pelbagai nutrien penting, seperti vitamin A, vitamin B6, vitamin K, biotin, kalium, dan karoten, jadi mereka boleh menjadi pilihan jus sayuran yang berguna. Wortel mempunyai warna yang menarik dan rasa manis, begitu banyak orang yang suka jus lobak merah.

Tetapi bagi anda yang tidak suka rasa wortel, jus lobak merah digabungkan dengan bahan-bahan lain, seperti epal dan oren, boleh menjadi pilihan. Kedua-dua buah-buahan ini boleh membuat rasa jus lobak merah manis dan tidak terlalu pahit. Malah campuran tiga ramuan ini dipercayai dapat meningkatkan daya tahan.

3. Saderi

Bukan sahaja sebagai makanan tambahan, saderi juga boleh digunakan sebagai jus. Jus kenang-kenangan dianggap sebagai jus sayuran yang sihat kerana terdapat pelbagai nutrien penting di dalamnya.

Kandungan antioksidan, anti-radang, dan serat yang terdapat dalam saderi, dapat mengekalkan sistem kekebalan dan pencernaan dengan baik, sehingga banyak orang yang berminat untuk memakannya.

Untuk mendapatkan faedah jus saderi, anda dinasihatkan untuk mengambil jus saderi tanpa sebarang campuran. Walau bagaimanapun, jika rasa kurang mesra dengan lidah anda, maka anda boleh mengisar saderi dengan kale dan tomato.

4. Brokoli

Jus sayuran seterusnya yang patut dipertimbangkan ialah jus brokoli. Jus ini dianggap membawa pelbagai manfaat, kerana brokoli mengandungi pelbagai nutrisi penting, seperti vitamin C, vitamin K, folat, dan beta karoten.

Anda boleh membuat jus brokoli dengan campuran sayur-sayuran atau buah-buahan lain, seperti bayam, lemon, pir, dan saderi. Gabungan brokoli dengan bahan-bahan ini, membantu memenuhi keperluan harian vitamin K yang bermanfaat untuk kesihatan tulang.

Walaupun jus sayuran membawa pelbagai manfaat kesihatan, proses membuat jus mempunyai potensi untuk menghilangkan beberapa kandungan serat dalam sayur-sayuran. Walaupun kandungan serat yang terdapat dalam sayur-sayuran mempunyai peranan penting dalam menyokong kesihatan tubuh dan saluran pencernaan. Anda boleh berunding dengan pakar pemakanan mengenai jus sayuran atau keperluan sayuran harian yang anda perlukan.