Makanan Berlemak yang Menyehatkan

Makan makanan berlemak diperlukan untuk memenuhi pengambilan tenaga untuk badan. Walau bagaimanapun, makan terlalu banyak makanan berlemak sebenarnya boleh meningkatkan tahap kalori yang menyebabkan kenaikan berat badan.


Lemak mempunyai peranan penting bagi sesiapa yang mahu menjalani diet sihat. Lemak mengandungi asid lemak penting yang dapat mengekalkan kulit yang sihat, menjadi sumber tenaga, dan membantu menguruskan vitamin yang larut dalam lemak.

Secara umum, lemak dibahagikan kepada lemak tepu, lemak tak tepu, dan lemak trans. Lemak yang baik untuk tubuh dikenali sebagai lemak tak tepu yang terdiri daripada lemak tak jenuh tunggal dan ganda. Adalah dinasihatkan untuk mengambil jenis makanan yang mengandungi lemak tidak tepu untuk dirasakan setiap hari.

Sementara itu, penggunaan lemak tepu dan asid lemak trans mesti sentiasa terhad. Sekatan ini bertujuan untuk mengelakkan bahaya kolesterol tinggi, arteri tersumbat, dan penyakit jantung.

Menu Makanan Lemak Sihat sebagai Menu Diet Harian

Makanan berlemak tidak sepenuhnya buruk. Anda boleh mendapat faedah melalui penggunaan makanan atau lemak lemak tak jenuh untuk mengekalkan kesihatan yang baik. Makan makanan berlemak tidak tepu adalah sebahagian daripada diet yang sihat yang dipercayai dapat mengimbangi tahap kolesterol. Satu jenis diet adalah diet Mediterranean.

Satu kajian mendapati bahawa makan makanan yang kaya dengan lemak yang baik, seperti ikan, minyak sayuran, dan kacang, boleh mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular. Makanan dengan lemak tak tepu dapat membantu penyerapan vitamin dan menjadikan perut lebih penuh.

Senarai makanan dengan lemak tak jenuh tunggal

Jenis lemak yang baik ini boleh didapati dalam beberapa jenis minyak dan makanan, termasuk:

  1. Alpukat
  2. Minyak sayuran
  3. Kacang, seperti kacang, kacang, pecan dan badam. Ini termasuk mentega kacang sebenar.

Senarai makanan dengan lemak tak tepu

Tidak sukar untuk mencari jenis makanan yang mengandungi lemak tak tepu. Biasanya, lemak tak tepu boleh didapati dalam minyak yang diperoleh daripada tumbuh-tumbuhan.

Asid lemak omega-3 adalah sejenis lemak tak tepu. Omega-3 dianggap sangat bermanfaat untuk kesihatan jantung. Bukan sahaja ia mengurangkan risiko penyakit arteri koronari, omega-3 dapat menstabilkan kerja jantung dan mengurangkan tekanan darah. Omega-3 boleh didapati dari salmon, sardin, dan makarel.

Berikut adalah senarai makanan yang mengandungi lemak tak tepu, termasuk:

  1. Tahu.
  2. Mentega lembut atau cecair.
  3. Bijian dan kacang, seperti biji bunga matahari, biji labu, biji wijen, dan walnut.
  4. Kicap berasaskan soya.
  5. Minyak sayur, seperti minyak jagung, minyak bijan, minyak soya, minyak kanola dan minyak bunga matahari.

Memenuhi Keperluan Penggunaan Lemak Tidak Senyawa untuk Kesihatan

Lemak tak tepu diperlukan untuk mengurangkan tekanan darah, meningkatkan lipoprotein berkepekatan tinggi (HDL) atau lemak yang baik, dan mengurangkan lemak buruk atau trigliserida. Memenuhi keperluan lemak tepu dengan memakan jenis makanan yang mengandungi asid lemak omega-3 yang berkesan dalam mencegah strok dan penyakit jantung.

Makan makanan berlemak yang mengandungi lemak tak tepu yang tinggi dipercayai mengurangkan pergantungan rawatan kortikosteroid bagi pesakit dengan arthritis rheumatoid.

Sementara itu, makanan berlemak yang kaya kandungan omega-6 dipercayai untuk mengekalkan kesihatan jantung. Jenis makanan berlemak yang mengandungi asid lemak omega-6 dan asid linoleik ialah minyak jagung, kacang soya, walnut, dan biji bunga matahari.

Jangan lupa untuk sentiasa berunding dengan kadar kecukupan pemakanan dengan doktor atau ahli pemakanan berlesen untuk mendapatkan dos ideal mengikut keadaan kesihatan anda.