Cara Terbaik Mengurangi Minyak di Wajah dengan Benar

Mengurangkan minyak di muka tidak boleh dilakukan dengan sembarangan. Jika dilakukan secara berlebihan atau dengan cara yang tidak sesuai, kulit wajah boleh menjadi kering dan teriritasi. Untuk mengetahui cara mengurangkan minyak di muka dengan betul dan berkesan, pertimbangkan penjelasan berikut.


Minyak semula jadi muka atau sebum sebenarnya baik untuk mengekalkan kelembapan kulit dan mencegah kerutan. Walau bagaimanapun, minyak berlebihan boleh menyumbat liang-liang dan menyebabkan komedo dan jerawat.

Peningkatan pengeluaran minyak di permukaan kulit boleh dicetuskan oleh beberapa faktor, seperti keturunan, gangguan hormon, penuaan, berpeluh kerap, atau tekanan yang berlebihan.

Mengiktiraf Kulit Gabungan dan Kulit Berminyak

Sebelum mengetahui jenis rawatan yang sesuai dengan kulit anda, mari kita mula-mula mengenal pasti ciri-ciri kulit berminyak dan kulit kombinasi yang sering mengalami aduan minyak berlebihan di muka.

Pemilik kulit kombinasi biasanya mempunyai lebih banyak minyak di kawasan dahi, hidung dan dagu (kawasan T), sedangkan daerah pipi tidak. Pori-pori akan kelihatan lebih besar, berkilat, dan terdapat komedo. Kulit gabungan memerlukan rawatan yang berbeza untuk setiap kawasan ini, contohnya pelembap yang hanya digunakan pada kawasan pipi sahaja.

Pemilik kulit berminyak mempunyai liang besar, tebal, kulit berkilat, kelihatan kusam dan cacat, sehingga mereka terdedah kepada komedo dan zuh. Tidak seperti jenis kulit gabungan, pemilik kulit berminyak akan merasai semua bahagian wajahnya berminyak dan licin.

Rawatan asas yang penting untuk mengurangkan minyak di muka

Terdapat beberapa cara yang boleh anda lakukan untuk mengurangkan minyak berlebihan di muka, iaitu:

1. Cuci muka anda dua kali sehari

Anda dinasihatkan untuk membasuh muka anda dua kali sehari, iaitu pada waktu pagi dan pada waktu malam, atau ketika kulit wajah anda berpeluh deras. Juga membuat kebiasaan untuk mencuci muka dan membuat muka sebelum tidur.

Apabila mencuci muka anda, gunakan sabun pencuci muka yang ringan dan elakkan daripada menggosoknya terlalu keras untuk mengelakkan kerengsaan pada kulit muka.

2. Pilih produk penjagaan kulit muka dengan berhati-hati

Apabila menggunakan penjagaan muka dan produk solekan, pilih yang berasaskan air dan tidak mengandungi minyak dan alkohol. Biasanya produk ini dilabelkan sebagai "bebas minyak" atau "tidak bersifat komoditi".

Di samping itu, anda juga boleh menggunakan produk penjagaan kulit muka yang mengandungi tretinoin, asid glikol atau asid salisilik. Produk yang mengandungi bahan-bahan ini berguna untuk mengeluarkan minyak yang berlebihan, mengecilkan liang-liang, dan membantu merawat jerawat.

Bagaimanapun, berhati-hati dengan produk yang dibuat daripada tretonoin, kerana kandungannya tidak selamat digunakan oleh wanita hamil atau wanita yang merancang untuk hamil.

3. Gunakan pelembap dengan kerap

Sesetengah orang berfikir bahawa pemilik kulit berminyak tidak perlu menggunakan pelembap. Sebenarnya, andaian ini tidak benar. Pemilik kulit berminyak juga masih memerlukan pelembap, tetapi hanya di kawasan berminyak dan tidak perlu menggunakannya setiap hari. Di samping itu, pilih pelembap bebas minyak supaya liang-liang tidak tersumbat.

4. Menggunakan pelindung matahari

Apabila di luar rumah, gunakan pelindung matahari tanpa minyak yang mempunyai SPF minimum 30 dan diperkaya dengan zink oksida dan titanium dioksida.

Pewarna matahari akan melindungi kulit anda dari pendedahan cahaya matahari yang boleh menyebabkan keriput, bintik-bintik umur, malah kanser kulit. Untuk memaksimumkan perlindungan pada kulit, anda juga boleh menggunakan topi atau kacamata hitam.

5. Kertas minyak tongkat

Apabila kulit muka terasa sangat berminyak, cuba gunakan kertas minyak. Cara menggunakannya ialah melekatkan kertas di kawasan berminyak selama beberapa saat, kemudian angkatnya. Jangan gosok kertas minyak pada kulit muka, kerana ia akan menyebarkan minyak ke bahagian lain wajah.

Kulit berminyak terdedah kepada jerawat. Walau bagaimanapun, apabila masalah kulit timbul, anda tidak perlu menyentuh atau memerah jerawat, kerana ia boleh membuat jerawat lebih meradang dan dijangkiti. Di samping itu, zit diperincikan juga boleh menyebabkan parut jerawat yang sukar dihilangkan.

Di samping kaedah di atas, anda juga perlu mengimbangi penjagaan kulit muka berminyak dengan gaya hidup yang sihat. Jika kulit berminyak masih sukar diatasi, rujuk dermatologi untuk mendapatkan rawatan lanjut.