Tips untuk Menangani Rawatan Penyembuhan Badan

Badan yang menyinari adalah tingkah laku mulut buruk yang menampakkan orang lain, atau membandingkan keadaan fizikal seseorang dengan orang lain. Bukan hanya dari orang lain, kita juga boleh mendapatkan rawatan mencemarkan badan dari diri kita sendiri, iaitu ketika kita memberi setem negatif atau mengulas penampilan fizikal kita.


Kesan Pembayang Tubuh

Penyinaran badan pasti akan menyebabkan perasaan tidak menyenangkan kepada mangsa. Apabila menerima rawatan mencemarkan badan, mangsa akan berasa malu dengan keadaan badan mereka dan merasakan bahawa bentuk badan mereka adalah hodoh dan perlu dibaiki.

Sebagai contoh, jika mangsa merasakan tubuhnya gemuk, dia akan menggunakan pelbagai cara untuk menurunkan berat badan, daripada memulihkan makan, meludah makanan yang sudah dimakan, atau menggunakan julap. Keadaan ini termasuk gangguan mental yang memerlukan rawatan lanjut daripada ahli psikologi atau pakar psikiatri.

Bukan sahaja ia memberi kesan kepada mangsa, tindakan mencemarkan badan juga boleh menjejaskan pelaku. Apabila mengkritik kemunculan orang lain, pesalah merasa lebih baik daripada mangsa dan ini boleh menjadi lambungan untuknya.

Apabila seseorang menilai badan orang lain gemuk, dia akan berasa langsing dan tidak perlu mengekalkan berat badan, jadi dia secara tidak sadar menjadi lebih terdedah kepada kenaikan berat badan. Atau sebaliknya, dia sangat risau bahawa dia akan mendapat lemak dan beralih kepada orang yang diberitahu, supaya dia akan menjalani diet berlebihan yang tidak sihat.

Tips untuk Menangani Rawatan Penyembuhan Badan

Bagi sesetengah orang, mengulas tentang kemunculan rakan sekerja atau orang lain adalah sesuatu yang semulajadi, tanpa sebarang niat. Walau bagaimanapun, yang disasarkan oleh komen-komen ini memang tidak menyenangkan. Berikut adalah beberapa cara untuk mengurangkan rasa malu, setelah menerima rawatan mencemarkan badan:

1. Berlatih untuk bersyukur atas keadaan anda sendiri

Selalu ada sesuatu dalam diri kita yang harus kita bersyukur, seperti pemikiran dan kreativiti yang tinggi, pelencongan peribadi yang menyenangkan, bakat dalam bidang tertentu, atau kesihatan yang membolehkan kita menjalani kehidupan yang produktif.

Dengan memberi tumpuan kepada perkara-perkara positif dalam diri kita, rasa terima kasih akan berkembang, jadi kita dapat menerima dan mengasihi diri kita sendiri.

2. Mengenali dan menerima kekurangan dalam diri anda

Badan nipis, kulit gelap, atau rambut kerinting bukan sesuatu yang negatif. Oleh itu berhenti membuat perkara-perkara ini membuat kesan negatif pada diri anda (pembuli dalaman), kerana ia akan membuat anda tidak selamat kerana sesuatu yang sebenarnya tidak penting.

Sekiranya perkara-perkara ini dapat diperbaiki, lakukan sesuatu untuk memperbaikinya. Buat perasaan negatif sebagai pencetus motivasi. Tetapi jika ia tidak dapat diperbaiki, belajar untuk menerimanya sebagai sebahagian daripada diri anda. Membangunkan potensi lain yang dapat menampung kelemahan anda.

3. Buat penyokong dalaman untuk melawan pembuli dalaman

Benamkan perkataan yang memperkukuhkan diri anda sendiri, contohnya 'Saya cantik' atau 'Saya seksi'. Semakin sering kata-kata ini diulang, semakin banyak anda akan mempercayai mereka. Dengan cara itu, anda tidak akan mengambil berat tentang rawatan penyembuhan badan yang anda terima daripada orang lain untuk keadaan fizikal anda.

Ingat, apa yang anda fikirkan tentang diri anda adalah lebih penting daripada yang difikirkan oleh orang lain tentang anda. Jangan biarkan pendapat orang lain tentang satu perkara kecil dalam tubuh anda melumpuhkan potensi besar anda.

4. Tukar minda ke arah diri sendiri

Jika seseorang percaya bentuk tubuhnya atau keadaan fizikalnya buruk, maka maklumat yang mengatakan sebaliknya tidak akan diproses oleh otak. Oleh itu, mula-mula mengubah minda dan pendapat anda terhadap diri sendiri.

Semakin anda percaya diri anda menjadi buruk, lebih mudah tindakan penyembunyian tubuh akan memberi impak negatif kepada anda, dan semakin sukar anda akan menerima pujian atau kata-kata positif dari orang lain.

5. Selektif mengenai mesej di media sosial

Penggunaan media sosial juga mempengaruhi persepsi seseorang tentang penyinaran badan. Oleh itu, pilih mesej positif di media sosial, ikuti akaun yang mempopulerkan jemputan untuk menerima, menghormati, dan mengasihi diri sendiri.

Elakkan akaun yang menekankan kepentingan penampilan fizikal berbanding dengan kualiti peribadi yang lain. Terutama mereka yang mengandungi cemuhan atau jenaka mengenai keadaan fizikal seseorang.

Orang yang malu dengan keadaan badan mereka cenderung menyembunyikan dan mengelakkan muncul di khalayak ramai atau berinteraksi dengan orang lain. Ini tentunya akan mengganggu kehidupan sosial, bahkan produktiviti dan pencapaian di sekolah.

Sekiranya anda menjadi mangsa penyembunyian badan, pertahankan diri dengan kepercayaan dan kebanggaan diri anda. Dengan cara itu, penolakan dari orang lain tidak akan menyakiti dan menjadikan anda lebih rendah. Tetapi jika anda tidak dapat mengatasinya sendiri, cubalah berunding dengan ahli psikologi.

Sebaliknya, jika anda sering melakukan tindakan menyembuhkan badan, walaupun tanpa anda mengetahui, hentikan tabiat ini, kerana kesan negatif bukan hanya pada orang lain, tetapi juga pada diri sendiri.