Cari Fakta Menarik mengenai Oats Breakfast Here

Sekarang semakin ramai orang berminat untuk membuat oat sebagai sebahagian daripada menu sarapan pagi biasa. Ini bukan tanpa sebab. Sarapan pagi oat harian mempunyai pelbagai manfaat kesihatan, daripada menyediakan tenaga untuk aktiviti sepanjang hari, untuk mencegah peningkatan kadar kolesterol.

Oat sarapan sesuai untuk mereka yang tidak mempunyai masa untuk menyediakan sarapan pagi. Sebabnya, gandum sangat mudah diproses, mengisi, dan kaya dengan nutrien. Oleh itu, sarapan pagi yang sihat bukan masalah, bukan?


Fakta Menarik Mengenai Oat Sarapan

Oat adalah biji gandum kering yang boleh diproses menjadi makanan dalam bentuk oat. Di oat mengandungi banyak nutrien yang diperlukan oleh badan, seperti karbohidrat, lemak sihat, protein, serat, vitamin B1, B2, B3, B6, B9, magnesium, fosforus, kalium, kalsium dan besi.

Berikut adalah fakta menarik tentang oat sarapan pagi yang perlu anda ketahui:

1. Berikan lebih banyak tenaga

Kandungan serat larut dalam oat boleh melambatkan proses penyerapan gula dari makanan. Ini menjadikan pengambilan tenaga anda lebih stabil untuk jangka masa yang lebih lama, jadi anda akan merasa bertenaga sepanjang hari.

2. Buat lebih lama

Oat sarapan juga boleh membuat perut anda terasa lebih lama. Karbohidrat kompleks yang terkandung dalam oat lebih perlahan dicerna oleh badan, jadi anda tidak merasa lapar cepat dan mengelakkan keinginan untuk menggunakan makanan ringan atau makan terlalu banyak.

3. Saluran pencernaan yang sihat

Semasa sarapan pagi, anda digalakkan mengambil ubat serat tinggi. Kandungan serat larut dan tidak larut dalam oat adalah bermanfaat untuk mengekalkan kesihatan saluran pencernaan, membantu pergerakan usus, dan mencegah sembelit.

Bukan itu sahaja, rutin sarapan oat juga dipercayai mengurangkan risiko kanser kolon, walaupun ini masih memerlukan siasatan lanjut.

4. Mengurangkan tahap kolesterol

Makan oat sebagai sarapan pagi boleh mengurangkan tahap kolesterol jahat dalam darah. Ini kerana serat larut dalam oat mampu mengikat kolesterol jahat di dalam usus, kemudian dikeluarkan dari tubuh melalui najis. Di samping itu, oat juga boleh mengurangkan penyerapan kolesterol jahat dalam hempedu.

5. Mengekalkan paras gula darah

Fakta lain penggunaan oat setiap pagi adalah tabiat ini dapat mempertahankan tahap gula darah tetap normal. Oat mengandungi serat yang boleh menghalang penyerapan gula sambil mengekalkan tahap gula dalam darah. Sekiranya digunakan secara teratur, oat juga boleh mengurangkan risiko diabetes jenis 2.

Selain menjadi praktikal dan mengisi, oat sarapan menyediakan banyak manfaat kesihatan. Malangnya, masih banyak orang yang enggan memilih gandum untuk sarapan pagi, kerana ia rasanya hambar. Untuk menjadikannya lebih lazat, anda boleh menambah kepingan buah, madu, sayuran, atau ayam yang dicincang ke oatmeal mengikut rasa, supaya ia menjadi hidangan berkhasiat dan lazat.