Memahami Ketinggian Phobias dan Bagaimana Mengatasinya

Ketinggian fobia atau acrophobia adalah ketakutan ketinggian yang keterlaluan. Ketakutan yang dialami oleh orang yang fobia tinggi boleh menyebabkan beberapa gejala, seperti kebimbangan, tekanan, panik, ketika berada di tempat yang tinggi. Walaupun tidak mudah, ketinggian fobia sebenarnya dapat diatasi.

Seseorang yang mempunyai ketinggian yang tinggi biasanya akan mengelakkan aktiviti yang berkaitan dengan tempat yang tinggi, seperti berdiri di atas balkoni, menyeberangi jambatan, memandang tingkap dari pencakar langit, atau hanya duduk di bangku simpanan stadium.


Gejala fobia ketinggian

Orang yang mempunyai ketinggian fobia dapat merasa takut, kecemasan, dan panik yang tidak terkawal ketika ketinggian, walaupun keadaannya tidak berbahaya. Reaksi lain yang juga boleh berlaku ialah gegaran, penderitaan, pening, peluh sejuk, loya, sesak nafas, sehingga pengsan.

Hanya dengan membayangkan berada di tempat yang tinggi, orang dengan phlegia fobia boleh merasa takut, cemas, bahkan mengalami serangan panik. Orang yang fobia ketinggian sebenarnya sedar bahawa ketakutan yang mereka rasakan adalah tidak wajar, tetapi mereka masih tidak dapat mengurangkan ketakutan itu.

Bagaimana Mengatasi Ketinggian Phobias

Takut kerana ketinggian fobia boleh mengganggu aktiviti harian pesakit. Dalam keadaan yang agak teruk, memanjat tangga untuk memasang langsir, mengubah bola lampu, atau hanya membersihkan tetingkap menjadikan penghidap takut.

Sekiranya ini berlaku, keadaan ini semestinya memerlukan rawatan. Berikut adalah beberapa kaedah rawatan untuk mengatasi ketinggian fob:

1. Terapi pendedahan

Terapi pendedahan dianggap sebagai salah satu terapi yang paling berkesan untuk merawat ketinggian fobia. Dalam terapi ini, terapi akan membantu pesakit untuk membuka perlahan-lahan ke perkara yang dikhuatiri.

Terapi ini boleh dimulakan dengan melihat gambar dari perspektif seseorang di dalam bangunan tinggi. Pesakit juga mungkin diminta untuk menonton video orang yang menyeberangi tali, mendaki atau menyeberangi jambatan sempit.

Tambahan pula, pesakit mungkin diminta untuk berdiri di balkoni semasa diiringi ahli terapi. Pada peringkat ini, pesakit akan mempelajari teknik relaksasi untuk membantu mengatasi ketakutan apabila dia berada di ketinggian.

2. Terapi perilaku

Terapi perilaku kognitif (CBT) adalah salah satu teknik psikoterapi yang paling biasa digunakan untuk merawat fobia. CBT sesuai untuk mereka yang mempunyai fobia tinggi yang tidak bersedia menjalani terapi pendedahan.

Fokus terapi ini ialah mengenal pasti dan mengubah fikiran dan tindak balas negatif terhadap situasi yang menyebabkan fobia. Dengan menjalani terapi tingkah laku, pesakit akan dibimbing untuk mengalihkan perasaan takut dan mengatasi gejala yang timbul.

3. Sedatif

Tiada ubat yang boleh menyembuhkan fobia. Walau bagaimanapun, beberapa jenis ubat, seperti kebimbangan dan antidepresan, sekurang-kurangnya dapat menjadikan orang dengan ketinggian fobia lebih tenang dalam menangani kecemasan apabila gejala muncul. Walau bagaimanapun, penggunaan ubat-ubatan ini mesti mengikut arahan doktor.

Sekiranya fobia ketinggian yang anda alami terpaksa mengganggu aktiviti harian, anda perlu berunding dengan ahli psikiatri atau ahli psikologi untuk mendapatkan rawatan, kerana tidak mungkin anda dapat mengelak dari tempat yang tinggi, melintasi jambatan, atau mengambil kapal terbang untuk melakukan perjalanan.