Cara Menghilangkan Jerawat Naturally

Jerawat sebenarnya akan hilang dengan sendirinya beberapa hari hingga beberapa minggu. Tetapi untuk membantu mempercepat proses, terdapat beberapa cara yang anda boleh cuba.

Jerawat adalah masalah kulit yang sering berlaku. Keadaan ini boleh menyebabkan ketidakselesaan dan mengurangkan keyakinan diri. Pelbagai cara untuk menangani jerawat boleh dilakukan, dari cara semula jadi untuk melakukan penjagaan kulit kepada doktor.


Penjagaan Kulit Jerawat Semulajadi

Salah satu cara untuk menangani kulit rawan jerawat adalah melakukan rawatan wajah secara semulajadi. Berikut adalah langkah-langkah yang boleh anda ikuti:

1. Cuci muka anda dengan kerap

Untuk menghilangkan jerawat secara semulajadi, adalah dinasihatkan untuk membersihkan wajah anda menggunakan sabun yang kerap. Buatkan kebiasaan untuk membersihkan wajah anda dua kali sehari, dan jangan lupa membersihkan wajah anda selepas menggunakan solekan dan bersenam.

2. Sapukan toner ke muka

Selepas mencuci muka anda, anda boleh memohon toner untuk kulit muka. Toner boleh membantu membersihkan kotoran dan residu solekan yang masih melekat pada muka. Selain itu, toner juga membantu memulihkan pH kulit, mencegah kulit kering, dan mengurangkan pengeluaran minyak. Ini akan membantu mengatasi masalah kulit, termasuk zits yang anda alami.

3. Sapukan pelembap ke muka

Langkah seterusnya yang perlu dilakukan adalah menjaga kulit wajah lembap, dan salah satunya dengan menggunakan pelembap. Keadaan muka yang lembap akan menghalang peningkatan pengeluaran minyak. Ini akan menghalang penampilan zits di muka. Untuk kulit yang rawan jerawat, pilih wajah yang dilembapkan yang dilabelkan secara tidak bersifat komoditi dan minyak.

4. Gunakan pelindung matahari

Selepas menggunakan pelembap, jangan lupa memohon pelindung matahari. Ini kerana sesetengah orang, pendedahan cahaya matahari boleh memburukkan jerawat.

Tetapi kerana pelindung matahari pada umumnya comedogenic, anda harus berunding dengan doktor anda untuk mendapatkan jenis pelindung matahari yang sesuai untuk kulit rawan jerawat.

Bahan-bahan semulajadi untuk Menghilangkan Jerawat Naturally

Selain rutin penjagaan kulit biasa, anda juga boleh merawat jerawat secara semulajadi dengan bahan-bahan berikut:

1. Kubus ais

Ais boleh membantu mengurangkan keradangan jerawat. Caranya, bungkus ais dengan kain bersih, terpakai pada kulit yang rawan jerawat selama satu minit. Kaedah ini akan mengurangkan kemerahan dan bengkak zits anda.

2. Telur putih

Putih telur bukan sahaja membantu mengurangkan keradangan dalam jerawat, tetapi juga dapat mengetatkan kulit dan mengawal pengeluaran minyak di kulit. Untuk menggunakan putih telur sebagai topeng zit, anda hanya memakai telur putih ke kawasan dengan jerawat, kemudian biarkan selama 10 minit. Selepas itu, bilas dengan air dengan teliti.

3. Madu

Cara seterusnya untuk menghilangkan jerawat secara semulajadi adalah menggunakan topeng madu. Madu boleh mengekalkan bakteria yang baik di dalam kulit sambil mempercepat proses penyembuhan jerawat.

Untuk menggunakan madu sebagai topeng jerawat, campurkan 3 sudu madu dengan satu sudu kayu manis. Kemudian masukkannya ke dalam ketuhar gelombang mikro selama 30 saat dan biarkan ia duduk untuk seketika. Selepas ia tidak terlalu panas, sapukan topeng muka dengan sama rata. Biarkan selama 10 minit, kemudian bilas dengan teliti.

4. Timun

Selain dapat menangani mata yang bengkak, timun juga boleh membantu mengurangkan bengkak, radang jerawat, dan memberikan kesan yang keren pada kulit muka.

Sehingga rawatan mereka menjalani hasil yang maksimum, juga meningkatkan gaya hidup dengan mengamalkan diet yang sihat, berehat secukupnya, bersenam secara teratur, dan mengelakkan stres.

Sekiranya cara untuk menyingkirkan jerawat secara semulajadi di atas telah dilakukan tetapi jerawat tetap keras kepala, anda perlu berunding dengan pakar dermatologi untuk mendapatkan rawatan dan rawatan yang betul.