Cara Yang Benar untuk Mengurangkan Tekanan Darah Tinggi

Mengurangkan tekanan darah tinggi boleh dilakukan dalam beberapa cara, dari mengekalkan berat badan yang ideal, berolahraga secara teratur, mengurangkan penggunaan garam, menggunakan ubat penurun tekanan darah. Beberapa cara untuk mengurangkan tekanan darah tinggi adalah penting untuk mengetahui dan dilakukan oleh orang yang menderita hipertensi.

Tekanan darah biasa berkisar dari 120/80 mmHg hingga 130/85 mmHg. Tekanan darah tinggi atau hipertensi adalah keadaan di mana terdapat peningkatan tekanan darah, sehingga 140/90 mmHg atau lebih. Tekanan darah boleh diketahui melalui pemeriksaan tekanan darah.


Berdasarkan data dari Kementerian Kesihatan Republik Indonesia pada tahun 2014, terdapat sekitar 65 juta orang di Indonesia yang menderita hipertensi. Di seluruh dunia, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan terdapat sekitar 8 juta orang di dunia yang mati setiap tahun dan lebih daripada 50 juta orang mengalami ketidakupayaan akibat komplikasi tekanan darah tinggi.

Sekiranya tidak dikendalikan dengan betul, tekanan darah tinggi boleh menyebabkan pelbagai komplikasi, seperti serangan jantung, kegagalan jantung, strok, kegagalan buah pinggang, masalah penglihatan akibat kerosakan retina, hingga demensia. Untuk mengelakkan komplikasi ini, penghidap tekanan darah tinggi perlu menurunkan tekanan darah mereka kepada nilai normal.

Secara umum, menurunkan tekanan darah tinggi boleh dilakukan dengan dua cara iaitu menjalani gaya hidup sihat dan mengambil ubat penurun tekanan darah.

Mengurangkan Tekanan Darah Tinggi dengan Mengubah Gaya Hidup

Mengubah gaya hidup anda menjadi lebih sihat adalah cara yang terbukti untuk mengurangkan tekanan darah tinggi, sama ada ringan atau teruk. Berikut adalah beberapa cadangan dari doktor untuk mengurangkan tekanan darah tinggi:

1. Mengurangkan pengambilan garam

Garam mengandungi natrium (sodium) yang agak tinggi. Sekiranya digunakan lebih banyak, natrium boleh menyebabkan tekanan darah meningkat. Itulah sebabnya, penghidap hipertensi yang tidak menghadkan pengambilan garam akan mendapati sukar untuk mengawal tekanan darah mereka.

Jumlah pengambilan natrium yang dicadangkan adalah kurang daripada 1.5 - 2 gram natrium, bersamaan dengan 1 sudu teh garam setiap hari.

2. Mengekalkan berat badan yang ideal

Berat atau obesiti yang berlebihan boleh menyebabkan tekanan darah meningkat. Oleh itu, mengekalkan berat badan yang ideal adalah salah satu langkah yang disyorkan untuk mengurangkan tekanan darah.

Untuk menurunkan berat badan dan memastikan ia sesuai, anda boleh menjalani diet yang sihat dengan meningkatkan penggunaan buah-buahan dan sayur-sayuran, air minuman, dan mengurangkan makanan berlemak.

3. Bersenam dengan kerap

Berolahraga dengan kerap terbukti dapat mengurangkan tekanan darah dan membantu mengekalkan berat badan. Sesetengah pilihan senaman yang baik untuk hipertensi adalah berjalan kaki, berbasikal, berenang, berjoging, dan yoga.

Untuk mendapatkan manfaat maksimum latihan, disarankan untuk bersenam selama 30-60 minit, sekurang-kurangnya 3 kali seminggu.

4. Mengurangkan tekanan

Tekanan yang berpanjangan atau tekanan yang teruk boleh meningkatkan tekanan darah. Sekiranya tidak diurus dengan betul, tekanan berlebihan boleh membuat tekanan darah sukar dikawal.

Terdapat pelbagai cara untuk mengurangkan tekanan, seperti melakukan relaksasi, meditasi, melakukan hobi atau aktiviti yang popular, dan mendapat cukup tidur. Dewasa perlu tidur selama 7-9 jam setiap malam.

5. Elakkan merokok dan mengambil minuman beralkohol

Terlalu banyak merokok dan meminum minuman beralkohol adalah salah satu penyebab peningkatan tekanan darah. Oleh itu, tinggalkan diri dari dua tabiat buruk ini, terutamanya jika anda sudah mengalami hipertensi.

Di samping itu, penghidap hipertensi juga perlu menghadkan pengambilan kafein mereka, kerana kafein mempunyai kesan peningkatan tekanan darah.

Untuk mengurangkan tekanan darah tinggi, anda juga perlu memberi perhatian kepada makanan yang anda makan. Sebisa mungkin, meningkatkan pengambilan potassium dan elakkan makanan berlemak dan makanan yang mengandungi banyak gula. Beberapa jenis makanan yang baik untuk mengurangkan tekanan darah adalah:

  1. Buah-buahan, seperti pisang, bit merah, delima, dan strawberi.
  2. Sayur-sayuran, termasuk bayam, kubis, brokoli, dan sayur-sayuran sawi.
  3. Kacang dan biji. Tetapi ingat, jangan pilih produk yang mengandungi banyak garam.
  4. Susu skim atau yogurt rendah gula dan lemak.
  5. Makanan protein tinggi, seperti telur dan ikan. Kedua-dua makanan ini juga mengandungi omega-3 yang baik untuk kesihatan jantung.
  6. Coklat gelap (coklat gelap).

Kurangkan tekanan darah tinggi dengan ubat-ubatan

Selain mengubah gaya hidup, tekanan darah tinggi juga boleh dirawat dengan menguruskan ubat penurun darah tinggi atau ubat antihipertensi. Secara umumnya ubat-ubatan ini akan digunakan jika tekanan darah sudah sangat tinggi atau jika kaedah lain tidak berjaya menurunkan tekanan darah.

Berikut adalah ubat yang sering digunakan untuk merawat tekanan darah tinggi:

1. ACE inhibitors

Kumpulan perencat ACE (Angiotensin-Converting Enzyme inhibitors) berfungsi dengan melegakan saluran darah, sehingga darah mengalir lebih mudah dan tekanan menurun. Contoh ubat-ubatan yang termasuk dalam kumpulan inhibitor ACE ialah lisinopril, ramipril, dan captopril.

2. Penyekat saluran kalsium

Kumpulan penyekat saluran kalsium berfungsi dengan melegakan otot-otot saluran darah dan melambatkan kadar jantung. Amlodipine dan diltiazem adalah contoh ubat-ubatan yang termasuk dalam kumpulan ubat ini.

3. Diuretik

Kumpulan ubat ini boleh mengurangkan tekanan darah tinggi dengan mengeluarkan natrium yang berlebihan dan air dari badan melalui air kencing. Contoh-contoh ubat yang termasuk dalam kumpulan diuretik adalah furosemide dan hydrochlorothiazide.

4. Penyekat reseptor Angiotensin II (ARB)

Candesartan dan losartan adalah ubat-ubatan yang termasuk dalam kumpulan ubat penyekat reseptor angiotensin II (ARB). Sama seperti ACE inhibitors, ARB juga menurunkan tekanan darah dengan menenangkan saluran darah supaya alirannya lebih lancar.

5. Penyekat beta

Kelas ubat-ubatan yang juga dikenali sebagai agen penyekat beta-adrenergik adalah kumpulan ubat-ubatan yang menghalang epinephrine hormon, hormon yang mempengaruhi jantung yang cepat atau lambat. Dengan penghambatan kerja hormon ini, kadar denyutan jantung akan melambatkan, supaya tekanan darah dapat dikurangkan.

Selain memperlambat laju denyut jantung, penghalang beta juga mengendurkan saluran darah, sehingga aliran darah menjadi halus. Beberapa contoh ubat yang disertakan dalam kumpulan beta blocker ialah atenolol, metoprolol, dan bisoprolol.

Sasaran tekanan darah yang perlu dicapai oleh orang dengan hipertensi adalah di bawah 140/90 mmHg. Untuk mencapai tekanan darah yang ideal, penghidap hipertensi sering perlu menjalani gaya hidup sihat dan mengambil ubat antihipertensi.

Untuk menentukan jenis ubat antihipertensi yang boleh digunakan, anda perlu berunding dengan doktor. Semasa rawatan hipertensi anda, anda harus mempunyai pemeriksaan tekanan darah biasa. Pemeriksaan tekanan darah boleh dilakukan di rumah dengan tensimeter.

Di samping itu, jangan lupa untuk secara rutin mengawal doktor, supaya doktor dapat memantau keberkesanan ubat dan mengurangkan tekanan darah, serta memeriksa keadaan kesihatan anda dengan teliti.