Obat Sakit Kepala Yang Terbaik

Sakit kepala ketegangan atau sering juga dikenali sebagai sakit kepala menggenggam adalah jenis sakit kepala yang paling biasa. Sakit kepala yang ketegangan, atau yang biasa dikenali sebagai sakit kepala ketegangan, adalah sejenis sakit kepala yang membuat pesakit berasa sakit atau tekanan yang sentiasa di kedua-dua belah kepala. Kadang-kadang sakit kepala tegang juga dirasakan di sekitar mata, nape, dan bahu.

Ramai juga menggambarkan bagaimana rasanya seperti kepala terikat atau kepala terasa berat. Sakit kepala ketegangan kebanyakannya dialami oleh orang dewasa.

Penyebab sakit kepala ketegangan tidak dapat dipastikan. Terdapat beberapa pakar yang berhujah bahawa gejala ini timbul kerana kontraksi otot, muka, dan kepala leher akibat emosi dan ketegangan. Pencetus yang paling biasa untuk sakit kepala ketegangan adalah tekanan, keletihan, kurang tidur, mata letih, dan makan lewat.

Mengenali pelbagai Gejala Sakit Kepala Tegang

Berikut adalah pelbagai gejala sakit kepala ketegangan, iaitu:

  1. Sakit kepala yang merengut pada bahagian depan, atas, atau bahagian kepala.
  2. Sensasi berdenyut di kepala apabila bangun dari berbaring atau ketika bangun dari duduk.
  3. Nyeri otot merasakan kepala, leher, leher ke bahu.
  4. Tubuh berasa letih.
  5. Masalah tidur.
  6. Rasa gelisah dan kepekatan terganggu.
  7. Sakit kepala biasanya muncul pada siang hari dan menjadi semakin teruk pada sebelah petang.
  8. Otot kepala, leher dan otot bahu sakit apabila dipegang.

Sakit kepala ketegangan boleh hilang atau berlaku sepanjang hari. Tempoh sakit kepala yang dirasakan boleh berlaku selama 30 minit hingga beberapa hari. Walau bagaimanapun, jika kekerapan ketegangan sakit kepala lebih daripada 15 hari sebulan, maka gangguan itu boleh diklasifikasikan sebagai sakit kepala ketegangan kronik.

Ubat Sakit Tegang

Kesakitan dalam sakit kepala ketegangan boleh dirasakan sebagai sakit ringan, juga boleh menjadi teruk dan mengganggu aktiviti. Secara umum gejala ketegangan ringan boleh ditangani di rumah dengan:

  1. Berehatlah.
  2. Kencangkan dahi menggunakan air suam.
  3. Kepala mengurut.
  4. Minum air.
  5. Lakukan teknik relaksasi, seperti meditasi.

Jika sakit kepala tegang merasakan dan membuat anda merasa sangat tidak selesa, walaupun sampai ke aktiviti mengganggu, anda boleh mengambil ubat sakit untuk melegakannya. Ubat-ubat ini boleh didapati di kaunter tanpa preskripsi doktor.

Jenis reliever yang biasa digunakan untuk melegakan sakit kepala ketegangan adalah ubat anti-radang nonsteroid (NSAIDS), seperti paracetamol dan ibuprofen. Sesetengah NSAID juga mengandungi gabungan dua penghilang rasa sakit. Gabungan kesakitan ini lebih berkesan dalam melegakan ketegangan ketegangan yang teruk, berbanding dengan penyembuh sakit yang mengandungi hanya satu bahan.

Ubat-ubat sakit kepala adalah selamat jika tidak digunakan secara berlebihan atau terlalu lama. Tetapi jika ubat digunakan secara berlebihan atau terlalu sering, sakit kepala sebenarnya boleh menjadi lebih buruk atau menjadi lebih kerap. Oleh itu, ikut arahan untuk menggunakan ubat yang disenaraikan di dalam pakej.

Untuk menghalang sakit kepala ketegangan yang berterusan, anda perlu berehat secukupnya, mengamalkan pemakanan yang sihat, bersenam secara teratur, dan mengelakkan pencetus untuk sakit kepala ketegangan, seperti tekanan dan keletihan.

Rujuk doktor anda jika anda mengalami sakit kepala yang teruk yang sangat teruk, menyebabkan anda tidak dapat bergerak, tidak melegakan dengan rawatan, kelihatan lebih kerap, atau disertai oleh demam, leher kaku, sawan, pengsan, penglihatan kabur, kebas, atau kesukaran bercakap.