5 Penyakit yang Bisa Menular Lewat ASI

Memberi ASI sehingga kanak-kanak berumur 2 tahun dapat memberikan banyak manfaat untuk kesihatannya. Selain memiliki kandungan nutrisi lengkap, susu ibu juga lebih praktikal dan dapat menguatkan ikatan antara ibu dan anak.


Penyakit yang boleh disebarkan melalui susu ibu

Susu payudara dihasilkan oleh badan ibu, supaya sesetengah penyakit yang dialami oleh ibu-ibu menyusu juga boleh disebarkan melalui susu ibu. Di samping itu, proses menyusu yang melibatkan kedekatan dan hubungan langsung antara ibu dan bayi juga boleh memudahkan penghantaran penyakit kepada bayi.

Penyakit yang boleh disebarkan semasa menyusukan bayi termasuk:

1. Tuberkulosis (TB)

Susu ibu tidak menghantar tuberkulosis (TB), tetapi penyakit ini mudah ditransmisikan melalui cecair dari saluran pernafasan (titisan) yang menyebar ketika orang bersin atau batuk.

Oleh itu, ibu-ibu yang menyusui yang menderita tuberkulosis aktif (masih berjangkit) dinasihatkan agar tidak menyusu secara langsung dan terus menggunakan topeng ketika berdekatan dengan bayi mereka. Jika seorang ibu kejururawatan mengalami tuberkulosis aktif, bayi perlu mendapatkan susu ibu.


Ibu-ibu kejururawatan yang menderita tuberkulosis hanya dibenarkan menyusu secara langsung, jika mereka telah menjalani rawatan tuberkulosis selama sekurang-kurangnya 2 minggu dan keadaan mereka telah diisytiharkan tidak berjangkit atau tidak dapat ditularkan lagi.

2. Hepatitis (A, B, C, E)

Transmisi hepatitis A dan E semasa proses menyusu dianggap sangat jarang berlaku, jadi Busui tidak perlu risau. Ibu-ibu kejururawatan yang menderita hepatitis B dan C juga boleh memberi susu kepada bayi mereka.

Walau bagaimanapun, hepatitis B dan C boleh dihantar melalui darah. Jika seorang ibu kejururawatan menderita hepatitis B atau C mempunyai kecederaan pada payudara, proses penyusuan harus dihentikan sementara sehingga luka sembuh.

Di samping itu, bayi yang dilahirkan untuk ibu yang dijangkiti hepatitis B mesti mendapat vaksin hepatitis B penuh selama 1 tahun.

3. Herpes simplex

Apabila ibu yang menyusui mengalami herpes simplex, penyusuan langsung boleh dilakukan selagi tidak ada ruam herpes pada payudara. Walau bagaimanapun, jika terdapat ruam, proses penyusuan harus dihentikan buat sementara waktu, secara langsung dan melalui susu ibu.

Ini kerana bayi-bayi yang bersentuhan dengan ruam atau mengambil susu ibu dari ruam yang terkena mempunyai risiko tinggi untuk menghidapi jangkitan ini.

4. Ayam cacar

Ibu yang menyusu yang mengalami cacar air 5 hari sebelum melahirkan atau 2 hari selepas dinasihatkan untuk mengelakkan hubungan terus dengan bayi. Fasa berjangkit ini akan berlangsung 2 hari sebelum penampilan ruam sehingga ruam benar-benar kering.

Walaupun tiada hubungan langsung dibenarkan untuk mengelakkan penghantaran, penyusuan masih dibenarkan. Selepas ruam cacar kering, Busui boleh menyusu Anak Kecil lagi.

5. jangkitan seksual (STI)

Setiap jenis jangkitan seksual mempunyai laluan penghantaran yang berbeza, termasuk melalui penyusuan. Dalam ibu-ibu yang menyusui yang menderita HIV, tidak disyorkan untuk menyusu sama sekali kerana penghantaran virus HIV boleh berlaku melalui susu ibu.

Dalam ibu-ibu yang menyusui yang menderita trichomoniasis, adalah disyorkan untuk mengambil ubat sebelum menyusukan bayi mereka. Walaupun ibu yang mengalami klamidia, gonorea, dan jangkitan HPV tidak dilarang menyusukan anak-anak mereka.

Keadaan lain yang boleh melambatkan bayi menyusu adalah menyusu ibu yang menggunakan dadah, mengalami jenis I atau II HTLV (jangkitan virus lumphotrofik manusia), atau disyaki dijangkiti virus Ebola.

Walaupun ibu menyusui yang menderita DHF atau mastitis, dan ibu menyusu yang mempunyai atau mengidap kanser payudara, adalah dinasihatkan untuk berunding dengan doktor sebelum memberikan penyusuan eksklusif.

Walaupun menyusu mempunyai manfaat untuk ibu dan bayi, Busui masih perlu memberi perhatian kepada beberapa syarat yang dijelaskan di atas sebelum memberi susu kepada anak anda. Sekiranya Busui mempunyai keadaan kesihatan yang tertentu, jangan teragak-agak untuk berunding dengan doktor supaya penyusuan bayi tetap selamat.