Cara Mengatasi Kaki Pegal - Pegal

Kaki kaki boleh menyebabkan ketidakselesaan. Tidak menghairankan, orang mencuba pelbagai cara supaya sakit yang dirasakan secara beransur-ansur hilang. Aduan ini sering dialami kerana pelbagai perkara, mulai dari aktiviti, kedudukan badan, hingga kasut yang dipakai.


Kekejangan otot selepas senaman atau mengangkat berat berat, boleh menyebabkan sakit kaki. Punca kaki sakit juga termasuk duduk atau berdiri terlalu lama. Ini menyebabkan gangguan pada aliran saluran darah di kaki. Selain kekurangan pengambilan cecair dan nutrisi yang buruk juga boleh menjejaskan otot kaki dengan mudah mengalami aduan seperti sakit dan kekejangan.

Penjagaan Rumah

Jika anda merasa sakit kaki, sebenarnya ada beberapa cara mudah yang boleh anda lakukan di rumah untuk membantu melegakan keadaan.

Berehatlah

Teruskan dengan berbaring atau meluruskan kaki. Jika boleh, letakkan kaki anda lebih tinggi daripada kepala. Angkat atau angkat dengan bantal.

Peregangan dan urut

Untuk melegakan sakit kaki yang anda rasakan, anda boleh meregangkan dan mengurutkan kaki dengan perlahan sehingga ketidakselesaan menurun.

Memampatkan sejuk

Memampatkan kaki selama beberapa minit juga boleh mengurangkan rasa sakit yang dirasai.

Ambil ubat sakit

Penggunaan ubat sakit seperti ibuprofen, paracetamol atau aspirin juga boleh menjadi satu cara untuk membantu mengurangkan ketidakselesaan yang dirasakan.

Gunakan ubat topikal di bahagian kaki yang sakit

Penggunaan ubat-ubatan atau topik topikal, seperti balsem atau penghilang rasa sakit, dapat membantu mengatasi masalah sakit kaki. Rasa panas dari penggunaan ubat-ubatan topikal dapat meringankan rasa sakit yang dirasakan.

Petua untuk Mencegah Kaki Aching

Mengelakkan duduk atau berdiri terlalu lama adalah satu cara untuk mencegah kaki sakit. Bagi anda yang akan melakukan aktiviti sukan, disyorkan untuk memanaskan atau menghulurkan terlebih dahulu supaya badan lebih bersedia untuk melakukan pelbagai aktiviti, untuk mengurangkan keluhan merasakan kaki yang dirasakan.

Pastikan juga badan terhidrasi dengan baik kerana dehidrasi boleh mencetuskan sakit kaki. Kemudian, makan makanan yang memenuhi pemakanan seimbang.

Bagi wanita yang sering merasa sakit, perhatikan kasut yang dipakai. Jika anda memasukkan mereka yang sering menggunakan kasut tumit tinggi, anda harus mengelak menggunakannya setiap hari. Selain menyebabkan kaki sakit, risiko tumit tinggi juga boleh menyebabkan sakit dan bengkak di kaki.

Pada amnya, sensasi yang sakit akan hilang selepas beberapa ketika. Cuba untuk mendapatkan rehat yang cukup, meregangkan otot-otot sebelum dan selepas aktiviti, dan gunakan kasut yang sesuai dengan bentuk dan saiz kaki. Adapun aduan sakit kaki yang sering timbul atau terjadi berlarutan, harus diperiksa oleh dokter. Kerana, sakit di kaki boleh menjadi tanda penyakit tertentu, seperti neuropati atau arthritis.

Sakit kaki perlu segera diperiksa oleh doktor, terutama jika ia kelihatan bengkak dan kemerahan, disertai demam, kesakitan, atau kaki kelihatan pucat dan sejuk. Rujuk doktor untuk mengetahui sebab dan cara mengendalikannya dengan sewajarnya.