Faedah Perkahwinan untuk Kesihatan

Menikah akan membuat anda perlu berkongsi dan menghabiskan sebahagian besar masa anda dengan pasangan anda. Dengan jenis ikatan yang sengit ini, adalah wajar bahawa perkahwinan berkait rapat dengan kesihatan. Nah, ketahui apa faedah perkahwinan untuk kesihatan.


Terdapat pelbagai sebab mengapa orang membuat keputusan untuk berkahwin, mulai dari cinta, kebudayaan, agama, bahkan ekonomi. Selain dari pelbagai objektif perkahwinan, beberapa kajian saintifik menyebutkan bahawa perkahwinan boleh memberi kesan positif terhadap kesihatan, seperti membuat anda lebih bahagia dan panjang umur.

Faedah Perkahwinan untuk Kesihatan Fizikal dan Mental

Berikut adalah beberapa manfaat berkahwin yang anda percaya anda boleh mendapatkan:

Menyokong kesihatan jantung

Perkahwinan dipercayai mengekalkan kesihatan jantung dan mengurangkan risiko mengalami serangan jantung dan strok. Bukan itu sahaja, perkahwinan juga mengurangkan risiko seseorang yang mengalami pelbagai keadaan, seperti kolesterol tinggi, tekanan darah tinggi, dan kelebihan berat badan.

Mengurangkan risiko kanser

Orang yang berkahwin dipercayai dimasukkan ke hospital kurang kerap atau mengalami penyakit yang teruk, termasuk kanser. Risiko kanser juga dikatakan lebih kecil pada orang yang berkahwin. Walau bagaimanapun, kerana jenis dan sebab-sebab kanser cukup pelbagai, kajian lanjut diperlukan untuk pernyataan ini.

Kurangkan kemungkinan kemurungan

Penyelidikan mengatakan bahawa orang yang berkahwin mempunyai risiko yang lebih rendah mengalami kemurungan dan gangguan mental yang lain, berbanding mereka yang tidak berkahwin. Walaupun begitu, memisahkan atau mengalami perceraian selepas perkahwinan sebenarnya boleh meningkatkan risiko ini.

Orang yang bercerai juga dikatakan lebih cenderung menjadi perokok dan sering minum minuman beralkohol.

Sebab-sebab Di Atas Manfaat Berkahwin untuk Kesihatan

Alasan di sebalik manfaat perkahwinan untuk kesihatan sebenarnya masih dibahaskan dan memerlukan siasatan lanjut, tetapi kemungkinan berikut dapat dijadikan alasan:

Sudah sihat sebelum perkahwinan

Orang yang sudah sihat dan mempunyai gaya hidup sihat sebelum berkahwin, mungkin mengekalkan gaya hidup yang sihat. Atas sebab ini, sudah tentu wajar bahawa selepas perkahwinan, mereka akan tetap sehat, kan?

Berkelakuan lebih baik dan mengamalkan gaya hidup yang sihat

Orang yang berkahwin mempunyai tanggungjawab untuk keluarga mereka supaya mereka dapat mendorong seseorang untuk menjalani gaya hidup yang sihat dan berkelakuan lebih baik, seperti berhenti merokok dan melakukan pemeriksaan kesihatan yang lebih teratur.

Di samping itu, jika anda dan pasangan anda bekerja bersama, keadaan ekonomi selepas perkahwinan biasanya juga meningkatkan terima kasih kepada gabungan pendapatan. Keadaan ini membolehkan anda mendapatkan makanan yang lebih sihat, persekitaran hidup yang lebih baik, dan akses mudah ke kemudahan kesihatan.

Lebih banyak dihubungkan secara emosi dan sosial

Secara tidak langsung, perkahwinan boleh membuat anda mempunyai kawan yang sentiasa berada di sana. Ini akan membuat anda tidak kesepian, mengelakkan pengasingan sosial, dan menjadi lebih bahagia dan lebih sihat.

Walaupun berkahwin mempunyai pelbagai manfaat kesihatan. Orang yang tidak berpuas hati dengan perkahwinan mereka lebih berisiko mengalami stres. Tambahan lagi, tekanan yang berpanjangan boleh mencetuskan pelbagai penyakit secara fizikal dan mental.

Terdapat pelbagai manfaat yang boleh diperolehi dari perkahwinan yang bahagia. Jika semasa perkahwinan anda ada masalah, jangan teragak-agak untuk meminta bantuan daripada keluarga, rakan atau kaunseling dengan ahli psikologi untuk penyelesaian terbaik.