Cara Terbaik Menghitung Berat Badan Ideal Pria dan Tips Mendapatkannya

Bukan sahaja wanita, lelaki juga menginginkan berat badan yang ideal. Di samping kelihatan lebih menarik, berat ideal lelaki juga dikaitkan dengan tubuh yang sihat. Apakah kriteria berat lelaki yang ideal dan bagaimana untuk mendapatkannya? Mari lihat ulasan berikut untuk mengetahui jawapannya.

Mempunyai berat badan yang ideal pastinya penting sebagai usaha untuk mencegah timbulnya pelbagai penyakit. Tubuh yang terlalu gemuk atau obes pada lelaki boleh meningkatkan risiko pelbagai penyakit, seperti kencing manis, penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, batu empedu, kolesterol tinggi, masalah pernafasan, arthritis dan kanser.

Manakala lelaki yang kurang berat mempunyai risiko anemia, malnutrisi, sistem imun yang lemah, kebotakan, masalah kesuburan atau ketidaksuburan.

Cara Menghitung Berat Badan Ideal

Untuk mengetahui sama ada berat badan anda sesuai atau tidak, anda boleh mengira indeks jisim badan anda (BMI). Pengiraan BMI dilakukan dengan membahagikan berat badan dalam kilogram dengan ketinggian dalam meter kuasa dua.

Sebagai contoh, jika anda seorang lelaki yang beratnya 75 kg dengan ketinggian 175 cm, maka untuk mengira BMI anda, anda perlu membahagikan 75 sebanyak 1.75 kuasa dua. Selepas itu, hasil IMT akan menjadi 24.4.

Selepas mendapat keputusan BMI, anda dapat melihat bagaimana status pemakanan anda berdasarkan kategori berikut:

  1. Tipis atau kurang berat badan: BMI kurang daripada 18.5.
  2. Normal: BMI 18.5 - 22.9.
  3. Berat badan (berat badan berlebihan): BMI 23-24.9.
  4. Obesiti: BMI di atas 25.

Penanda aras ini sedikit berbeza kerana purata berat badan dan ketinggian orang Asia, termasuk Indonesia, berbeza dengan purata berat dan ketinggian Eropah dan Amerika.

Pengiraan BMI ini juga mungkin tidak tepat jika ia dilakukan pada atlet atau pembina badan. Ini kerana atlet atau pembina badan umumnya mempunyai berat badan yang tinggi kerana jisim otot yang besar, bukan kerana banyak lemak.

Langkah-langkah untuk Dapatkan Berat Badan Ideal

Bagi lelaki yang ingin mendapatkan atau menurunkan berat badan dengan cara yang sihat dan selamat, disarankan untuk mengikuti beberapa panduan di bawah:

1. Pilih makanan dengan bijak

Mula makan makanan yang sihat, seperti buah-buahan, sayur-sayuran, dan bijirin. Untuk mendapatkan pengambilan protein, disarankan untuk mengambil produk tenusu ikan, tahu, tempe, dan rendah lemak.

Hadkan penggunaan makanan yang mengandungi lemak tepu, seperti keju, susu tinggi lemak, dan daging yang diproses. Gantikan makanan berlemak ini dengan makanan yang mengandungi lemak sihat, iaitu kacang, ikan, dan alpukat.

2. Perhatikan bahagian hidangan

Makan makanan yang sihat mesti disertakan dengan bahagian makanan yang betul. Daripada mendapatkan banyak nutrien, makan dengan bahagian yang berlebihan sebenarnya boleh menyebabkan obesiti. Oleh itu, anda perlu mengehadkan bahagian makanan untuk mendapatkan berat badan yang ideal.

3. Minum banyak air

Mengurangkan minuman manis dan meningkatkan air minuman boleh membantu lelaki untuk mencapai berat badan yang ideal. Minum lebih banyak air juga boleh membuat anda berasa kenyang, jadi keinginan untuk makan berlebihan atau snek boleh diredamkan.

Di samping itu, air juga berguna untuk memenuhi keperluan cecair badan untuk mengelakkan dehidrasi, sembelit, dan batu ginjal. Pengambilan air yang disyorkan adalah 8 gelas sehari, tetapi mengambil lebih banyak air jika anda bersenam atau melakukan aktiviti berat.

4. Bersenam dengan kerap

Apa-apa jenis senaman, selagi ia dilakukan secara rutin, boleh menjadi penyelesaian untuk mengekalkan kecergasan badan, mengurangkan risiko pelbagai jenis penyakit, dan mencapai berat badan yang ideal.

Sukan yang boleh dilakukan untuk mengekalkan berat badan yang ideal boleh dari sukan mudah, seperti berjalan kaki, berenang, berbasikal, berlari atau bersenam di gym. Lakukan senaman secara kerap selama 15-30 minit setiap hari, atau sekurang-kurangnya 3 kali seminggu.

Mendapatkan berat badan yang ideal bukan hanya impian lagi jika anda boleh menerapkan langkah-langkah di atas dengan disiplin. Sekiranya anda mengalami kesukaran untuk mendapatkan berat badan yang ideal, anda boleh berunding dengan doktor untuk mendapatkan tetapan diet dan pengendalian khas mengikut keadaan badan anda.