Manfaat Tepung Jagung sebagai Rakan Diet Gluten Bebas

Tepung jagung atau jagung adalah agen penebalan makanan yang sering digunakan dalam hidangan makanan, seperti sup dan tepung. Lebih dari itu, manfaat tepung jagung juga boleh diperolehi oleh orang yang tidak bertoleransi gluten, dengan menggunakan tepung jagung sebagai ramuan dalam makanan.

Di sektor kesihatan, tepung jagung sering digunakan sebagai sumber glukosa untuk pesakit yang mempunyai penyakit simpanan glikogen (GSD). Di samping itu, manfaat tepung jagung juga boleh diperolehi oleh pesakit dengan intoleransi gluten (penyakit seliak). Ini kerana tepung jagung tidak mengandungi gluten, yang boleh menyebabkan gangguan pencernaan pada orang yang mempunyai penyakit seliak.


Manfaat Tepung Jagung untuk Pesakit dengan Penyakit Celiac

Penyakit celiac adalah penyakit yang disebabkan oleh gangguan sistem imun di mana badan akan mengalami reaksi alergi apabila memakan gluten. Gluten itu sendiri adalah sejenis protein yang terdapat dalam bijirin seperti rai, atau dalam tepung gandum.

Pesakit dengan penyakit ini boleh merasakan gejala yang ringan dan ringan apabila memakan makanan yang mengandungi gluten. Gejala yang paling biasa yang sering dirasakan oleh orang dengan penyakit seliak ialah cirit-birit, kembung, loya, sakit perut, dan sembelit. Jika anda terus mengambil makanan gluten untuk masa yang lama, orang dengan penyakit seliak berisiko mengalami komplikasi yang serius, mulai daripada kekurangan zat makanan kepada kanser usus kecil.

Untuk mengelakkan komplikasi, orang dengan penyakit seliak dinasihatkan untuk mengelakkan makanan yang mengandungi protein gluten. Gantikan tepung bergluten dengan tepung bebas gluten, salah satunya adalah tepung jagung. Tepung jagung adalah bahan asas dalam membuat makanan yang bebas daripada kandungan gluten, jadi ia baik untuk dikonsumsi oleh orang dengan penyakit seliak. Di samping itu, terdapat juga jenis tepung lain yang tidak mempunyai kandungan gluten, seperti tepung beras, tepung kentang, tepung sorgum, tepung ubi kayu, dan tepung kacang.

Tepung Jagung, Produk Percuma Gluten

Produk yang dilabel bebas gluten, seperti roti dan produk pasta, biasanya dibuat dari tepung gluten, seperti tepung jagung. Jika anda menghadapi masalah mencari produk ini di kedai konvensional, anda boleh mencari mereka di kedai dalam talian.

Di samping produk yang dibuat dari tepung jagung, terdapat juga bahan makanan segar yang bebas gluten, termasuk buah-buahan dan sayur-sayuran, telur, daging, daging ikan, ayam, nasi, dan susu rendah lemak. Walau bagaimanapun, pastikan anda makan makanan ini tanpa campuran ramuan yang mengandungi gluten.

Pelbagai produk makanan yang harus dielakkan jika mereka tidak dilabel bebas gluten termasuk roti, kue manis, gula-gula, bijirin, kentang goreng, sos cili yang dibungkus, berpakaian salad, dan makanan ringan cip kentang. Proses pemprosesan produk makanan ini mungkin telah dicampurkan dengan bahan-bahan lain yang mengandungi gluten sehingga berbahaya bagi orang-orang dengan orang celiac atau orang yang sensitif terhadap gluten. Bukan itu sahaja, beberapa ubat, suplemen vitamin, dan bahan tambahan makanan juga boleh mengandungi gluten.

Untuk memastikan tubuh anda mendapat pengambilan yang betul dan seimbang, anda perlu berjumpa dengan doktor terlebih dahulu sebelum memulakan diet bebas gluten.