Memahami Perbezaan antara Ketosis dan Ketoacidosis

 Istilah ketosis dan ketoacidosis berbunyi serupa, tetapi kedua-dua istilah adalah syarat yang berbeza. Jadi, apakah perbezaan antara ketosis dan ketoasidosis?


Selain dari nama yang sama, ketosis dan ketoacidosis adalah dua keadaan perubatan yang berlainan. Ringkasnya, ketosis adalah proses metabolik biasa yang menghasilkan sebatian keton. Sementara itu, ketoacidosis adalah tahap ketosis yang maju yang menyebabkan komplikasi serius.


Ini adalah perbezaan antara Ketosis dan Ketoacidosis

Berikut adalah perbezaan lain antara ketosis dan ketoacidosis yang anda perlu ketahui tentang:

Ketosis

Ketosis adalah proses metabolik yang normal dan tidak berbahaya. Keadaan ini berlaku apabila badan tidak mempunyai karbohidrat untuk dibakar menjadi tenaga. Oleh itu, badan akan membakar lemak untuk memenuhi keperluan tenaga. Proses metabolisme lemak akan menghasilkan sebatian yang dipanggil keton.

Apabila mengalami ketosis, tahap keton dalam darah dan air kencing akan lebih tinggi daripada biasanya, tetapi tidak menyebabkan perubahan dalam pH atau keasidan darah.

Ketosis biasanya dicetuskan oleh diet rendah karbohidrat, diet ketogenik, puasa untuk waktu yang lama, dan meminum alkohol.

Ketoacidosis

Ketoacidosis merujuk kepada ketoacidosis kencing manis (DKA) yang merupakan komplikasi serius diabetes mellitus jenis 1 atau jenis 2. Ketoacidosis boleh berlaku dengan cepat dan merupakan keadaan yang serius yang mesti dirawat dengan segera. Dalam keadaan ini, peningkatan kadar keton sangat tinggi. Ini menjadikan darah terlalu berasid dan mengganggu fungsi organ, seperti hati dan buah pinggang.

Ketoacidosis biasanya dicetuskan oleh diabetes mellitus yang diiringi oleh beberapa syarat lain, seperti tidak menggunakan insulin dengan betul, jangkitan, atau kehamilan. Di samping itu, penyalahgunaan dadah dan alkohol juga boleh mencetuskan keadaan ini.

Perbezaan gejala Ketosis dan Ketoacidosis

Selain daripada penyebabnya, ketosis dan ketoacidosis juga boleh dibezakan daripada gejala, iaitu:

Gejala ketosis

Beberapa gejala ketosis yang boleh muncul ialah:

Nafas buruk

Salah satu gejala ketosis adalah rupa nafas berbau tipikal. Ini berlaku kerana pengeluaran sebatian ketone dan aseton semasa metabolisme lemak. Asetil yang dikeluarkan dari badan apabila kencing dan pernafasan adalah apa yang akan menimbulkan bau ciri.

Dapatkan penat dengan cepat

Apabila dalam ketosis, badan anda dengan cepat akan merasa letih. Keadaan ini adalah biasa kerana kehilangan karbohidrat sebagai sumber tenaga.

Masalah pencernaan

Satu lagi gejala yang boleh muncul apabila badan berada dalam keadaan ketosis adalah permulaan masalah pencernaan, seperti sembelit atau cirit-birit.

Gejala ketoasidosis

Walaupun gejala yang boleh berlaku pada orang yang ketoasidosis ialah:

  1. Kencing manis yang kerap
  2. Rasa sangat dahaga
  3. Sakit perut
  4. Kulit menjadi kering
  5. Sesak nafas
  6. Mual dan muntah
  7. Bingung
  8. Kehilangan tumpuan
  9. Dehidrasi

Secara keseluruhannya, perbezaan antara ketosis dan ketoacidosis adalah jelas dari sebab-sebab dan gejala yang disebabkan. Jadi, jangan buat perbezaan di antara keduanya. Sekiranya anda ingin mendapatkan lebih banyak maklumat mengenai kedua-dua keadaan ini, jangan teragak-agak untuk bertanya kepada doktor anda.